Ann-Marie, Åse och Jeanette

Ann-Marie, Åse och Jeanette arbetar som bemanningssamordnare på Bemanning och rekrytering på vård- och omsorgsförvaltningen.

Vad gör en bemanningssamordnare?

– Bemannar akuta vikariebeställningar för frånvarande personal såsom sjukfrånvaro, semestrar, utbildningar och VAB. Våra timvikarier lägger sig tillgängliga i vårt system som heter Medvind och där gör verksamheten sina beställningar. Vi bemannar allt från nu upp till 14 dagar framåt.

Varför valde ni det här yrket?

– Ann-Marie blev tillfrågad när bemanningen startades upp och det hette då Resursförmedlingen. Åse såg att detta var en spännande utmaning och hade tidigare arbetat som kombinerad undersköterska och planerare på ett vårdboende.

Jeanette som är nyast i gänget var sjukskriven efter ryggfusion (steloperation av ryggen) och hade en lång rehabilitering. Hon blev uppringd av Agneta Wennerberg som är chef för Bemanning och rekrytering i december då det akut saknades en samordnare och två dagar senare fick hon ett sjukvikariat som numera resulterat i en medicinsk omplacering med en tillsvidareanställning. ”Sedan första sekund ÄLSKAR jag mitt arbete och bubblar av lycka varje dag!”

Hur har era yrkesresor sett ut?

– Ann-Marie är personalman och blev headhuntad en gång i tiden. Hon har arbetat med en mängd olika saker och har ofta blivit tillfrågad när olika verksamheter har startats upp.

Åse har en lång karriär som undersköterska både inom Region Skåne och kommunen där hon även arbetat som planerare.

Jeanette har arbetat i 25 år som undersköterska på vårdboendet Fullriggaren och de senaste åren även som planerare.

Vilken utbildning kan man gå för att jobba med det ni gör?

Vi har alla erfarenhet från andra uppdrag i förvaltningen. För att göra det jobb vi gör idag har vi fått utbildning i Medvind och andra system samt en del arbetsrätt.

Kan ni berätta om något som är på gång hos er just nu?

– Att kunna bemanna under hög belastning och  känna att vi gör skillnad för verksamheterna. Vi måste ha en god framförhållning och en god dialog med både vikarier, planerare och koordinatorer i verksamheterna och med våra kollegor på Bemanning och rekrytering

Vad är det bästa med ert jobb?

– Det är ständiga utmaningar. Att få rätt person på rätt plats samt den goda kontakten med både vikarier och verksamheterna. Det är ett högt tempo och vi har en massa olika arbetsuppgifter. Vi svarar på ca 250 mejl per dag och bemannar ca 100 pass per dag eller 30 000 pass per år.

Vad är er största utmaning?

– Att ge verksamheterna den absolut bästa servicen och få rätt vikarie på plats.

Hur ser en typisk arbetsdag ut?

– Vi börjar 6.30 alla dagar i veckan och tar då hand om de beställningar som kommit in sedan vi slutade dagen innan. Det brukar handla om ca 40 mejl direkt på morgonen och det är viktigt att snabbt få en överblick över vad som är mest akut och måste bemannas direkt. Vi börjar sedan direkt att ringa in vikarier och gör allt som står i vår makt  för att få ut vikarierna i verksamheten så fort som möjligt.

Vi bokar också in alla våra vikarier på utbildningar så att de har rätt kompetens för uppdraget.

Vad ser ni för möjligheter att utvecklas i Helsingborgs stad?

– Det finns möjligheter om man vill själv!

Jeanette säger att hon hittat sin drömarbetsplats och älskar varje sekund. Hon känner att hon utvecklas varje dag och att hon har ett otroligt utmanande och utvecklande arbete.

Finns det något mer ni vill berätta?

– Om man tänker sig att varje dag är som ett stort pussel där vi ska få alla bitarna att falla på plats. Nästa dag har vi ett nytt pussel.

question_answer Fick du hjälp av informationen på sidan?