Carina

Carina Gladh är måltidspedagog/kock på Salladsgatans förskola.

Vad gör en måltidspedagog?
– Jag gör allt traditionellt köksarbete som tillhör ett storkök. Planerar menyer, letar recept,  sköter inköp, lagar mat, har koll på regler och lagar gällande livsmedel, hygien, miljö, sköter egenkontroller. Involverar barn och pedagoger och jobbar aktivt med hållbar utveckling och allt vad det innebär.

Hur länge har du arbetat med det?
– Min första dag i köket här på förskolan var någon gång under hösten 2007. Färdigutbildad måltidspedagog blev jag 2017.

Varför valde du det här yrket?
– Egentligen valde jag inte yrket, det valde mig…

Spännande, hur har din yrkesresa sett ut?
– Jag har jobbat inom många olika yrken, både som egenföretagare och anställd. För flera år sedan blev det neddragningar på min dåvarande arbetsplats och jag blev förflyttad viss tid av dagen till förskolan. Där fick jag hjälpa kokerskan med disken och med tiden blev det mer och mer inhopp vid semestrar och sjukdom för att till slut resultera i att jag blev kvar i köket när ordinarie kock slutade.

Vilken utbildning kan man gå för att jobba med det du gör?
– Det finns kock- och storköksutbildning på gymnasiet, på Komvux och det går att validera. Måltidspedagogikutbildning studeras på distans med några fysiska träffar. Själv är jag upplärd på plats och har gått olika kurser i livsmedelshantering, matlagningskurser, måltidspedagogikutbildning, med mera.

Vad tycker du om med ditt jobb?
– Det är ett självständigt arbete med frihet under stort ansvar och många utmaningar. Det gillar jag. Det är stimulerande att få jobba med barnen och pedagogerna och utforska mat och miljö tillsammans.

Vad har du för utmaningar?
– Det som är aktuellt överallt idag är vår hållbara utveckling. Hur minskar vi matsvinnet? Hur minskar vi klimatutsläppen? Där gäller det att hitta det arbetssättet och de verktyg som får oss att bidra till en klimatsmart vardag.

Hur ser en typisk arbetsdag ut?
– Jag arbetar 7-15.30 varje dag. Om man bortser från att ”förse” barn och vuxna med hållbar mat varje dag, planera menyer och göra inköp och annat traditionellt köksarbete försöker jag vara involverad och inspirera barn och vuxna i den pedagogiska måltiden. Varje dag äter vi tillsammans, måltiden ställs ju inte in för att vi inte har möjlighet att genomföra den, som vi kan göra med andra aktiviteter. Det gäller att vi tar tillvara på den tiden vi är samlade med hela barngruppen. Jag introducerar nya maträtter, frukt och grönt på ett lekfullt och förhoppningsvis inspirerande sätt som lockar till att smaka och undersöka.

Genom att arbeta tillsammans med alla kollegor och inte vara en enskild ö i köket på förskolan når vi långt. Vi har inget tvång, använder sunt förnuft och har ett förhållningssätt till måltiden som vi tillsammans arbetat fram. Det är viktigt att barnen får lära känna sin egen mättnads- och hungerskänsla, hur mycket mat de orkar äta upp och vad de behöver för att orka vara aktiva.

Tips! Följ Carinas arbetsvardag på Instagram.

Vad ser du för möjligheter att utvecklas i Helsingborgs stad?
– Jag har utvecklats genom fortbildningar, utbildningar, kurser, möten, med mera och fortsätter med det tänker jag.

Finns det något mer du vill berätta?
– Man bör vara införstådd med vad yrket/uppdraget innebär.  Ett visst intresse för det pedagogiska arbetet med barnen är en fördel. I stort sett ha ett intresse och engagemang för det arbetet kräver och ha ett driv som för verksamheten framåt.