Nermina

Nermina är arrangemangskoordinator på Dunkers kulturhus.

Så här länge har jag arbetat med mitt yrke:
Jag har jobbat som arrangemangskoordinator sedan 2005. Men jag har jobbat på Dunkers kulturhus sedan det öppnade år 2002.

Jag valde mitt yrke på grund av:
Jag är otroligt glad i service. Jag har jobbat med service i hela mitt liv. Alltifrån att vara reseledare till OS-värdinna.

Jag har följande utbildning/meriter:
Jag är duktig på språk. Jag talar fem olika språk. Eftersom jag är född i Sarajevo i Bosnien talar jag serbo-kroatiska (jag kom till Sverige när jag var 5 år gammal), svenska, engelska, danska och franska.

Jag har läst franska på Sorbonnes universitet i Paris. Dessutom har jag en ettårig utbildning inom reseliv och turistnäring.

Denna utbildning krävs för mitt yrke:
Excel-kunskap för att kunna göra schema. Själva värdskapet som är en stor del av min tjänst kräver att man har ett öppet sinne och tycker om att ta hand om folk och se till att de känner sig sedda. Det inkluderar besökare, artister och alla runtomkring. Att vara flexibel och problemlösare är en styrka.

Detta är fördelarna med mitt yrke:
Att jobba på Dunkers kulturhus är en ynnest. Jag har jobbat här sedan huset öppnade vilket är snart 16 år. Hade man fått betalt i upplevelser så hade jag varit en av de rikaste i den här staden för jag har upplevt så mycket som inte går att mäta i pengar. Mötet med publiken och artisten/artisterna och att få se besökarnas glädje efter en teaterpjäs/ konsert är fantastiskt!

Detta är nackdelarna med mitt yrke:
Enda nackdelen är att det kan bli mycket jobb på helger och kvällar, det betyder att jag ibland får välja bort sociala bitar i mitt privatliv.

Detta är mina arbetsuppgifter under en typisk arbetsdag:
Om det hålls en konsert ser min arbetsdag ut så här:

Jag förbereder logen och ser till att det är snyggt och prydligt. Kaffe/te med fika ställs fram. Sen välkomnar jag artisten/artisterna i receptionen och hjälper till med att lasta in deras utrustning.  Teknikern tar hand om deras soundcheck. Därefter tar jag med dem till Dunkers Bar och matsal där jag har förbeställt mat. Innan konserten river jag biljetter och presenterar artisten på scen. Efter spelningen iordningställer jag lokalen och säger tack och hejdå till besökare och artister. Därefter gör jag snyggt i logen och går hem. Detta är en vanlig dag mellan klockan 15:00 och 22:00.

Utvecklingsmöjligheter inom mitt yrke är:
Jag utvecklar mitt eget värdskap genom att ta del av annat värdskap i form av föredrag eller besöker andra kulturinstitutioner. Två gånger om året åker jag med vår drama och dansproducent Irene Grahn till Hässleholm på utbudsdagar och är ett ” bollplank ” till henne.

Övrigt om mitt yrke och arbetsplats:
Förutom att jobba med värdskap har jag i uppdrag att koordinera och schemalägga de timanställda värdarna inom Dunkers utställningar och scenkonst.  Ansvara för logerna i huset och beställa stämning av vår flygel. Dessutom är jag producentansvarig för lunchkonserterna.