Nermina

Nermina är arrangemangskoordinator på Dunkers kulturhus.

Hur länge har du jobbat som arrangemangskoordinator?
– Jag har jobbat som arrangemangskoordinator sedan 2005. Men jag har jobbat på Dunkers kulturhus sedan det öppnade år 2002.

Varför valde du det här yrket?
– Jag är otroligt glad i service. Jag har jobbat med service i hela mitt liv. Alltifrån att vara reseledare till OS-värdinna.

Vad har du för utbildning?
– Jag är duktig på språk. Jag talar fem olika språk. Eftersom jag är född i Sarajevo i Bosnien talar jag serbokroatiska (jag kom till Sverige när jag var 5 år gammal), svenska, engelska, danska och franska.
Jag har läst franska på Sorbonnes universitet i Paris. Dessutom har jag en ettårig utbildning inom reseliv och turistnäring.

Vilken utbildning krävs för ditt yrke?
– Excel-kunskap för att kunna göra schema. Själva värdskapet som är en stor del av min tjänst kräver att man har ett öppet sinne och tycker om att ta hand om folk och se till att de känner sig sedda. Det inkluderar besökare, artister och alla runtomkring. Att vara flexibel och problemlösare är en styrka.

Vad tycker du är bra med ditt jobb?
– Att jobba på Dunkers kulturhus är en ynnest. Jag har jobbat här sedan huset öppnade vilket är snart 16 år. Hade man fått betalt i upplevelser så hade jag varit en av de rikaste i den här staden för jag har upplevt så mycket som inte går att mäta i pengar. Mötet med publiken och artisten/artisterna och att få se besökarnas glädje efter en teaterpjäs/ konsert är fantastiskt!

Vad har du för utmaningar?
– Enda nackdelen är att det kan bli mycket jobb på helger och kvällar, det betyder att jag ibland får välja bort sociala bitar i mitt privatliv.

Hur ser en typisk arbetsdag ut?
– Om det hålls en konsert ser min arbetsdag ut så här:Jag förbereder logen och ser till att det är snyggt och prydligt. Kaffe/te med fika ställs fram. Sen välkomnar jag artisten/artisterna i receptionen och hjälper till med att lasta in deras utrustning.  Teknikern tar hand om deras soundcheck. Därefter tar jag med dem till Dunkers Bar och matsal där jag har förbeställt mat. Innan konserten river jag biljetter och presenterar artisten på scen. Efter spelningen iordningställer jag lokalen och säger tack och hejdå till besökare och artister. Därefter gör jag snyggt i logen och går hem. Detta är en vanlig dag mellan klockan 15:00 och 22:00.

Vad finns det för möjligheter att utvecklas?
– Jag utvecklar mitt eget värdskap genom att ta del av annat värdskap i form av föredrag eller besöker andra kulturinstitutioner. Två gånger om året åker jag med vår drama och dansproducent Irene Grahn till Hässleholm på utbudsdagar och är ett ” bollplank ” till henne.

Finns det något mer du vill berätta?
– Förutom att jobba med värdskap har jag i uppdrag att koordinera och schemalägga de timanställda värdarna inom Dunkers utställningar och scenkonst.  Ansvara för logerna i huset och beställa stämning av vår flygel. Dessutom är jag producentansvarig för lunchkonserterna.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.