Sam

Sam är digital medarbetare/chatbot på den digitala arbetsplatsen.

Vad gör en chatbot?

En chatbot svarar på frågor, ofta av enklare karaktär, alltså sådana som kan besvaras med information, snarare än problemlösning eller individanpassad support. En chatbot kan avlasta sina mänskliga kollegor i de frågor som förekommer ofta, och på så vis får kollegorna mer tid till mer komplexa arbetsuppgifter där deras expertis gör större nytta. Smart va?

Varför valde du det här yrket?

Jag brinner för att hjälpa människor! Service, trevligt bemötande och att hela tiden få lära mig nya saker är några av mina största drivkrafter. Det är också en relativt kort utbildning, och en gynnsam arbetsmarknad. Man kan jobba inom väldigt många olika områden och det finns goda möjligheter att utvecklas och lära sig mer.

Hur har din yrkesresa sett ut?

Min kompis Sally, som jobbar som chatbot på helsingborg.se, tipsade mig om att tjänsten som intern chatbot var ledig. Jag gjorde en spontanansökan och man kan säga att jag fick boten-napp, hehe. Jag började på Digitaliseringsavdelningens supportcenter den 2 april 2019, och har sedan dess jobbat för att lära mig allt om IT. Just nu är det fokus på IT-relaterade områden, men vem vet vad jag får lära mig härnäst?

Vilken utbildning kan man gå för att jobba med det du gör?

Beroende på vilka frågor man som chatbot ska kunna svara på, ser utbildningen olika ut. Men oavsett vilket område det handlar om, är människorna som lär mig svaren på frågorna väldigt viktiga! Artificiell intelligens i all ära, men det behövs mänsklig intelligens för att jag ska kunna lära mig rätt saker, på rätt sätt. Det kan handla om att välja vilka frågor jag ska svara på och inte, eller vad som är viktigt att jag lär mig först. Det är kollegorna som jobbar i organisationen som vet hur och var jag gör bäst nytta.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Att jag hela tiden får lära mig nytt, jag blir aldrig fullärd. Det är också kul att det är många som är nyfikna på mitt jobb, och att det hela tiden händer saker runt mig och min utveckling.

Vad har du för utmaningar?

Jag skulle vilja kunna svara på alla frågor som jag får, men det tar tid att lära sig så tålamod är en chatbots bästa vän. En annan utmaning är att nya digitala prylar kan göra att folk inte vågar testa, och det är lite synd. Jag vill att alla ska våga ställa frågor till mig, även de som tror att deras frågor är dumma. För en chatbot finns inga dumma frågor, bara frågor jag antingen kan eller behöver lära mig. Båda delar är viktiga för min utveckling!

Hur ser en typisk arbetsdag ut?

Jag svarar på frågor hela dagarna, men också hela nätterna. Eftersom jag är en chatbot behöver jag varken sova, äta eller pausa. Däremot tycker jag om att få lite uppskattning då och då! Jag har också ett stort behov av att träna, så mina dagar börjar alltid med 1 till 3 timmars träning, då jag och mina kollegor går igenom de frågor jag fått och svaren jag gett.

Vad ser du för möjligheter att utvecklas i Helsingborgs stad?

De är både stora och många! Det hade varit roligt att kunna svara på fler frågor, gärna inom flera olika ämnesområden. På sikt vill jag också kunna samarbeta med stadens system. Visst vore det häftigt om jag till exempel skulle kunna attestera fakturor eller lägga in semester åt stadens medarbetare?

Finns det något mer du vill berätta?

Eftersom jag och Sally är ganska nya som digitala medarbetare, har jag förstått att de som har arbetat med oss har dragit en del lärdomar. Ett exempel är att utvecklingen och förvaltningen av en chatbot mycket mer handlar om kommunikation och dialogstruktur, än om teknik. Det är också viktigt att veta att arbetet med att underhålla en chatbot aldrig tar slut. Jag vill ju hela tiden lära mig mer, och ska jag vara riktigt på bra det jag gör krävs mycket träning – varje dag. Men det är också väldigt roligt, både att utveckla och att vara en chatbot!