Ledningsrätt – det här är det och så ansöker du

El- och vattenledningar, optiska fibrer, fjärrvärmeledningar – vårt samhälle är beroende av en mängd olika ledningar för att fungera. Nästan alla aktörer som äger ledningsnät behöver dra sina ledningar över någon annans mark. Rätten att göra det kan regleras i en ledningsrätt.

Genom ledningsrätt skapas en rätt att använda annans mark för att anlägga, använda och underhålla ledningarna.

Ledningsrätt gäller för allmännyttiga ledningar med ändamål som till exempel:

  • el
  • fjärrvärme
  • gas
  • tele
  • vatten- och avlopp
  • samt anordningar som behövs för ledningens syfte, exempelvis transformator eller pumpstation.

En ledningsrätt innebär ett intrång i fastighetsägarens äganderätt. Fastighetsägaren har därför rätt till ekonomisk kompensation. Är parterna inte överens om ersättningsbeloppets storlek värderar vi intrånget och beslutar om ersättningens storlek. Om du som fastighetsägare är berörd av en ansökan om ledningsrätt från en ledningsägare får du information om det från oss.

Ledningsrätten redovisas i fastighetsregistret.

Så ansöker du om ledningsrätt för allmännyttiga ledningar

Om du är ledningsägare till allmännyttiga ledningar ansöker du om en lantmäteriförrättning. Här får du praktisk information om hur du ansöker om lantmäteriförrättning och vilken typ av blankett eller e-tjänst du ska använda beroende på vad du vill göra:

Så ansöker du om lantmäteriförrättning

Andra typer av ledningar

Om du har en ledning som inte är för allmänt ändamål, till exempel en enskild vatten- och avloppsledning kan du istället bilda ett servitut.

Så lång tid tar det

För närvarande är kötiden till en handläggare ungefär 4-5 månader. Efter det tar handläggningen av enkla ärenden, utan fältmätning, omkring 3-4 månader. Andra ärenden kan ta cirka 6 månader.

Så mycket kostar en ledningsrätt

En ledningsrätt är en lantmäteriförrättning och kostnaden för en sådan beror bland annat på hur omfattande ärendet är. Ärendet blir enklare att handlägga om du som sakägare ser till att alla handlingar som ansökan, kontrakt och avtal är i ordning. När du får bekräftelse på din ansökan kan du oftast välja att betala ett fast pris eller efter arbetad tid.

Se information om priser för lantmäteriförrättningar

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 - 17.00

Torsdag: 08.00 - 18.00

Fredag: 08.00 - 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.