Bedrägerier och bluffar

Det händer att konsumenter blir utsatta för olika typer av bedrägerier och bluffar, främst på nätet och vid telefonförsäljning. Här har vi samlat en del tips på vad du kan tänka på för att inte bli utsatt och vad du ska göra om du är drabbad.

Tänk efter före:

  • Var kritisk till gratiserbjudanden och tävlingar.
  • Läs igenom avtalsvillkoren noggrant innan du godkänner något.
  • Undersök företaget. Kontrollera att det finns kontaktuppgifter och sök på internet efter omdömen.
  • Lämna inte ut personuppgifter eller kortuppgifter om du är misstänksam.

Om du blivit drabbad:

  • Betala inte felaktiga krav. Om du fått en bluffaktura ska du bestrida den skriftligen. Konsumentrådgivningen kan berätta mer om hur det går till.
  • Har du ingått ett avtal som visar sig vara ett dyrt abonnemang eller prenumeration så måste det framgå tydligt för att det ska vara ett giltigt avtal. Du kan dessutom ångra dig i 14 dagar om du ingått avtalet på distans (till exempel via telefon eller på nätet).
  • Använd inte varor eller tjänster som du inte har beställt.
  • Om du har blivit utsatt för bedrägeri ska du polisanmäla. Ring 114 14 för att komma till Polisen.

question_answer Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — En väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor.

Öppettider

  • Måndag-onsdag 08:00-17:00
  • Torsdag 08:00-18:00
  • Fredag 08:00-17:00
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare

Starta chatt chevron_right

Mejla

Få svar inom 24 timmar kontaktcenter@helsingborg.se

Skicka mejl chevron_right

Besök

På grund av covid-19 har vår lokal på Stortorget 17 stängt för besök

Visa karta chevron_right

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00

Ring chevron_right