Resor

Du har många rättigheter som resenär och det finns många regler som gäller före, under och efter din resa. Du kan till exempel ha rätt till kompensation om det uppstått något problem när du rest med flyg, tåg, buss eller båt. Det finns även särskilda regler för paketresor.

Flyg

Om du vill klaga på en flygresa ska du reklamera till flygbolaget inom två månader. Det kan till exempel röra sig om förseningar, borttappat bagage och inställda flyg. Det är bra om du kontaktar flygbolaget skriftligen och om du vill ha ersättning för utlägg är det viktigt att du kan skicka med kvitton.

Du kan använda Flygkalkylatorn för att räkna ut om du har rätt till kompensation. Flygkalkylatorn hittar du här på webbplatsen Hjälp och råd för konsumenter i Europa. Om du och flygbolaget inte kommer överens kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få tvisten prövad. Kontakta gärna oss på konsumentrådgivningen om du vill ha mer information om ARN eller vill ha vill ha tips inför din anmälan.

Tåg

Du har rätt till ersättning om du drabbas av att tåget är inställt eller mycket försenat. Du har även rätt till ersättning om bagaget är försenat, förlorat eller skadat. För att klaga på en tågresa ska du i första hand vända dig till tågbolaget. Om du och tågbolaget inte kommer överens kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få tvisten prövad. Kontakta gärna oss på konsumentrådgivningen om du vill ha mer information om ARN eller vill ha vill ha tips inför din anmälan.

Om du vill ha tips på hur du planerar en tågresa kan du få hjälp av energi- och klimatrådgivarna. Helsingborgs stad erbjuder tågvägledning och du hittar mer information om det här.

Paketresor

En paketresa består av minst två olika resetjänster. Exempel på resetjänster är transport, boende, hyra bil eller något evenemang. Om det är brister i paketresan kan du ha rätt till prisavdrag och skadestånd. Det är viktigt att du klagar på plats om du upptäcker en brist under resan. Klaga i första hand till arrangören. Om du och arrangören inte kommer överens kan du kontakta konsumentrådgivningen. Du kan även göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

question_answer Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — En väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor.

Öppettider

  • Måndag-onsdag 08:00-17:00
  • Torsdag 08:00-18:00
  • Fredag 08:00-17:00
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare

Starta chatt chevron_right

Mejla

Få svar inom 24 timmar kontaktcenter@helsingborg.se

Skicka mejl chevron_right

Besök

På grund av covid-19 har vår lokal på Stortorget 17 stängt för besök

Visa karta chevron_right

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00

Ring chevron_right