Ekonom och administratör till avdelningen för Innovation och Transformation

Vill du vara med och forma framtidens Helsingborg? Som ekonom/administratör hos oss får du en dynamisk och inspirerande arbetsmiljö mitt i stadens innovationsdistrikt. Är du driven och passionerad – bli en del av vårt team och gör skillnad!

Om arbetsplatsen

Helsingborgs stad vågar testa, utforska och pröva nytt. Med över 300 innovationsinitiativ bakom oss är vi nu i nästa steg i vår innovationsresa. Vi driver Parken, ett kommunalt innovationscenter i det nya innovationsdistriktet i Oceanhamnen. Parken är en fysisk mötesplats för alla som arbetar med innovation i staden. Här sitter också vi på Avdelningen för innovation och transformation som erbjuder innovations- och transformationsstöd till stadens förvaltningar och bolag.

Avdelningens syfte är att utveckla, accelerera och stödja ett fortsatt innovationsarbete i den kommunala organisationen, och bidra till högre kvalitet och ökad effektivitet för framtidens välfärd. Vi arbetar för ökad samverkan med invånare, andra städer, akademin och näringslivet för att bli mer effektiva i att driva övergripande transformation i samhället. Samtidigt jobbar vi på bred front med olika innovativa lösningar på de välfärdsutmaningar vi står inför här och nu. Allt detta är ett led i stadens arbete med visionen Helsingborg 2035.

Som vår nya ekonom/administratör kommer du att arbeta för hela avdelningen för Innovation och Transformation och stödja dess underliggande enheter Innovationsstöd och Programstöd.

Arbetsuppgifter

Hos oss ansvarar du för avdelningens ekonomi, inklusive budgetarbete, prognoser och bokslut, samt fungerar som en administrativ resurs för hela avdelningen. Du utvecklar och hanterar rutiner och processer samt stödjer stadens och bolagens EU-projekt och andra externfinansierade projekt vid ansökan, uppstart och rapportering och ansvarar även för diarieföring och dokumenthantering. I vissa projekt sköter du administration, projektekonomi och redovisning, men du fungerar också som en administrativ kontaktpunkt, utvecklar effektiva rutiner och ger stöd till medarbetare.

Dina arbetsuppgifter i korthet:

  • Ansvar för ekonomi, budget, prognoser och bokslut
  • Dokumenthantering och diarieföring
  • Stöd till EU- och externfinansierade projekt
  • Administration, projektekonomi och redovisning i vissa projekt
  • Utveckling av administrativa rutiner och processer
  • Administrativt stöd och kontaktpunkt för medarbetare

Vad vi erbjuder

Vi strävar efter att vara en av landets mest attraktiva arbetsgivare. Därför har vi en policy som beskriver stadens förväntningar på oss som medarbetare och ledare. Den handlar om att vilja lyckas, att skapa värde, att samspela och att leda sig själv. Som medarbetare hos oss är din utveckling viktig, och utvecklingen av stadens arbete går hand i hand med våra medarbetares personliga och professionella utveckling.  

På Innovation och transformationsavdelningen erbjuder vi dig en kreativ och familjär miljö med arbetsglädje där vi lär oss av varandra, ger varandra feedback, testar oss fram och vågar misslyckas! Du kommer att utgå från parken, mitt i Helsingborgs innovationsdistrikt och precis över bron från Helsingborg central. Vi tycker dock att det är viktigt med en god balans mellan jobb och fritid och erbjuder dig därför en flexibel arbetsplats. 

Vi vet att det allra viktigaste som finns för en organisation är medarbetare som trivs, som mår bra och som kan arbeta på ett hälsosamt och hållbart sätt. Därför har vi flera förmåner som fokuserar på just din hälsa som bl.a. möjlighet till flexibel arbetstid, fler semesterdagar när du fyllt 40, löneväxling av pension och semesterväxling.

Kvalifikationer

Du har erfarenhet av ekonomiarbete och är van vid olika system, särskilt Excel. Du tar eget ansvar och bidrar till utvecklingen av rutiner och processer. Jobbet kräver att du är strukturerad, levererar i tid och med kvalitet, samt att du kan prioritera och ha detaljfokus. Du har god samarbetsförmåga, gillar att arbeta i team och är lösningsfokuserad. Din kreativitet och förmåga att utveckla och förenkla arbetssätt är en stor tillgång.

Du är en erfaren ekonom/administratör med kunskap om budgetarbete, prognoser, bokslut, diarieföring och dokumenthantering. Du hanterar administrativa och ekonomiska frågor och är nyfiken och utvecklingsinriktad. Du har erfarenhet av projekthantering, gärna EU-projekt eller andra externfinansierade projekt, och har ett intresse av att utveckla och förenkla rutiner samt lösa problem som uppstår.

Du har erfarenhet av kommunal administration, diarieföring, dokumenthantering och upphandlingsprocesser. Du är van vid projektadministration, inklusive rapportering och uppföljning, särskilt för EU-projekt. Vi ser gärna att du har en högskoleexamen, eller motsvarande, inom ett relevant område, och ett tydligt självledarskap med en förmåga att söka smarta och kreativa lösningar på problem.

Att jobba i Helsingborgs stad

Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, båda idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden.

Övrig information

Sista ansökningsdag: 2024-08-05

Anställningsform: Tillsvidare 

Omfattning: 100% 

Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Information

Referens:
5356

Publicerad:
2024-07-09

Omfattning:
Heltid

Ort:
Skåne län, Helsingborg

Förvaltning:
Stadsledningsförvaltningen - Avdelningen för innovation och transformation

Kontakt

Peter Ekström

Enhetschef

0703-949382

peter.ekstrom@helsingborg.se

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.