Stödassistenter till socialpsykiatrin

Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.

Socialförvaltningen i Helsingborg ansvarar för stadens individ och familjeomsorg. Vi har drygt 500 medarbetare som, med olika kompetenser, bidrar till att barn, unga och vuxna med olika typer av sociala problem och förutsättningar kan bli självständiga med livskvalité.

Socialförvaltningen har idag tre verksamhetsområden, Barn/Unga och Familj, Vuxen och Gemensamma resurser. I förvaltningen har vi även stödfunktioner som HR enheten, Serviceenheten, Kvalitetsenheten samt Ekonomienheten.

Om arbetsplatsen

Socialpsykiatrin tillhör verksamhetsområde vuxen och vänder sig till vuxna personer med långvariga psykiskt funktionsnedsättningar samt missbruk- och/eller psykosociala svårigheter. Verksamheten bedriver boenden med särskild service jml. Socialtjänstlagen för personer med långvariga psykiska funktionsnedsättningar.

Nu söker vi nya engagerade kollegor till våra boenden Maria sol och Plutogatan.

Maria sol är ett BSS-boende, boende med särskild service, med 22 platser för våra äldre brukare med psykiska funktionsnedsättningar. Då boendet riktar sig till personer över 55 år förekommer det en del omvårdnadsarbete. Arbetsgruppen på Maria sol består av 20 medarbetare varav 5 av dessa arbetar natt. Plutogatan är även det ett BSS-boende och har totalt 36 platser. Här tar man emot både yngre och äldre klienter över 20 år. Arbetsgruppen består av 16 medarbetare, varav 5 även här arbetar natt. Totalt består enheten bestå av ca 35 medarbetare, en enhetschef och en sektionschef.

Att boendena tillhör samma enhet ger möjligheter till samarbete och förutsättningar att kunna ta tillvara på varandras kompetenser i de båda arbetsgrupperna. Vi har även tillgång till metodstödjare som kan ge stöd i det dagliga arbetet.

Tjänsterna som ska tillsättas är:

  • 1 tillsvidaretjänst på Maria sol
  • 2 tillsvidaretjänster på Plutogatan

Specificera gärna i din ansökan vilken tjänst du är intresserad av i första hand.

Arbetsuppgifter

I uppdraget innebär det att vara ett socialt, pedagogiskt och praktiskt stöd till våra boende. Detta betyder att vi ska bidra till att våra boende ska få livskvalitet och känna trygghet genom individanpassat stöd och service. Genom stödet ska våra brukare få förutsättningar för ett självständigt liv och möjlighet att ta del av samhällets välfärd.

Arbetsuppgifterna som utförs innefattar socialt stöd, aktivering och motivationsarbete. Du utför basala insatser såsom stöd vid städ, tvätt, personlig hygien, kost och måltidsplanering. Du kommer även att arbeta med motivationsarbete tillsammans med de boende som till exempel kan vara aktiviteter som fysisk träning, gå på biblioteket eller bussträna.

HSL-insatser i samverkan med och på delegering av sjuksköterska förekommer. I arbetsuppgifterna är det ett krav att man utför delegerade uppgifter.

I din roll som stödassistent är du handläggarens förlängda arm i beslutsprocessen, vilket innebär att du dokumenterar händelser i våra boendens vardag och följer upp utredningar i samråd med handläggaren.  

Arbetet är förlagt på schema såväl dag, kväll och helg. Ensamarbete kan förekomma.

Kvalifikationer

Vi söker dig som är positiv, initiativrik och kan arbeta både självständigt och i team. Du ska ha ett rehabiliterande synsätt och måste kunna skapa trygghet, ha ett gott bemötande, vara kreativ och modig samt se till helheten.

För att gå vidare i rekryteringsprocessen behöver du:

  • vara utbildad undersköterska, gärna med psykiatri-inriktning eller annan utbildning som arbetsgivaren anser likvärdig
  • ha erfarenhet av psykiatrisk vård/omvårdnad och/eller socialpsykiatri i någon form via arbete
  • ha B-körkort och vilja köra bil
  • kunna utföra delegerade uppgifter (på Plutogatan är det även aktuellt med insulindelegering utöver grunddelegeringen)
  • ha goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.

För att lyckas i ditt uppdrag är du en person som:

  • har en hög social kompetens med god självinsikt och du ser bemötande, tillit och delaktighet som viktiga faktorer
  • är uthållig och har tålamod samt förmågan till ett lågaffektivt bemötande
  • har god förmåga till samverkan.

Erfarenhet av arbete inom missbruk är meriterande, men det är inget krav.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Erfarenhet krävs.

Övrig information

Sista ansökningsdag:  2022-08-21

Anställningsform: Tillsvidare

Omfattning: Heltid

Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse

Antal tjänster: 3

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Information

Referens:
3219

Publicerad:
2022-08-04

Omfattning:
Heltid

Ort:
Skåne län, Helsingborg

Förvaltning:
Socialförvaltningen

Kontakt

Klara Nilsson

Sektionschef

phone 042 - 10 37 69

email klara.nilsson@helsingborg.se

Mounir Mansour

Kommunal

phone 0707 23 86 63

email mounir.mansour@helsingborg.se

Cecilia Cederström

SSR

email cecilia.cederstrom@helsingborg.se

Anna Carlsson

Vision

phone 042 - 10 50 93