Timvikarier till stödboendeenheten

Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.

Socialförvaltningen i Helsingborg ansvarar för stadens individ och familjeomsorg. Vi har drygt 500 medarbetare som, med olika kompetenser, bidrar till att barn, unga och vuxna med olika typer av sociala problem och förutsättningar kan bli självständiga med livskvalité.

Socialförvaltningen har idag tre verksamhetsområden, Barn/Unga och Familj, Vuxen och Gemensamma resurser. I förvaltningen har vi även stödfunktioner som HR enheten, Serviceenheten, Kvalitetsenheten samt Ekonomienheten.

Om arbetsplatsen

Vuxenverksamheten vänder sig till personer över 20 år med missbruk och/eller psykosociala problem, samt personer med psykisk funktionsnedsättning. Verksamheten har en utrednings- och uppföljningsenhet, en enhet för socialpsykiatri, en enhet för stöd och behandling, samt en stödboendeenhet.

Vi är nu i behov av att rekrytera timvikarier och söker dig som vill vara en del i vårt utmanande och samtidigt mycket givande uppdrag inom vår verksamhet. Stödboendeenheten hanterar både biståndslösa boendeplatser samt boendeplatser med bistånd. Denna enhet arbetar med att motverka hemlöshet inom Helsingborg Stad.

Vi söker till fler olika arbetsplatser så därför är det en viss variation i de kvalifikationskrav som vi har för uppdragen. Att arbeta hos oss innebär ett högt tempo och stor variation i arbetsuppgifterna. För dig som studerar är det en god möjlighet att få erfarenhet av socialt arbete och ett bra sätt att kunna relatera till detta i dina studier.

Våra medarbetare arbetar på schema vardagar, helger, kvällar och nätter. Ensamarbete kan förekomma. Läs gärna mer om socialförvaltningen och våra verksamheter på Öppna Socialförvaltningen.

Arbetsuppgifter

På Stödboendeenheten arbetar vi tillsammans med den enskilde i dennes strävan att klara ett självständigt boende. Genom motiverande samtal och en positiv inställning till förändringsarbete kommer du hjälpa klienter att skapa goda förutsättningar att följa sina genomförandeplaner och uppnå sina mål.

Förutom ditt samarbete med klienterna samarbetar du även med kollegor och andra medverkande kopplade till klienterna som finns både inom och utanför Socialförvaltningen. Vidare ingår det praktiska sysslor, dokumentation samt tillsyn.

Enligt dina framtida kollegor kännetecknas deras arbete av att de kan arbeta utifrån ramar, men emellanåt också får tänka och agera utanför ramen för klientens bästa. Det krävs ett gott omdöme i tjänsten, agera med sunt förnuft och säkerhetstänk. De behöver kunna möta människor i problematiska livssituationer, erbjuda alternativa strategier och motivera dessa.

Kvalifikationer

Kunskaps- och utbildningskrav:

  • socionomexamen, utbildning till behandlingspedagog, behandlingsassistent eller motsvarande minst två års eftergymnasial utbildning eller är under pågående utbildning
  • erfarenhet av stöd- och behandlingsarbete med målgruppen
  • goda kunskaper om missbruk/beroende och psykisk ohälsa
  • erfarenhet av arbete med missbruksproblematik och/eller socialpsykiatri i någon form via arbete eller praktik.
  • För samtliga tjänster krävs att du har B-körkort.

För att nå framgång i ditt arbete inom socialtjänsten behöver du ha en positiv människosyn och stort engagemang. Du ser möjligheter i utmanande situationer och ser det positiva i att få samarbeta och ingå i team där vi lär av varandra. Du kan arbeta självständigt och känna dig trygg att fatta egna beslut. Du är ansvarsfull och kan prioritera utifrån varje enskild situation.

Förbered dig på att beställa ett utdrag från belastningsregistret om du erbjuds anställning. Urvalet kommer ske löpande under annonseringstiden.

Övrig information

Sista ansökningsdag: 31 december 2022

Anställningsform: Intermittent Timanställning

Omfattning: Deltid/Heltid

Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Information

Referens:
3376

Publicerad:
2022-09-21

Omfattning:
Timavlönad

Ort:
Skåne län, Helsingborg

Förvaltning:
Socialförvaltningen

Kontakt

Petra Nilsson

Sektionschef

phone 042-10 46 63

email petra.nilsson@helsingborg.se

Mounir Mansour

Kommunal

phone 0707 23 86 63

email mounir.mansour@helsingborg.se

Evert Blohmé

Akademikerförbundet SSR

phone 042-106065

Vision Facklig organisation

phone 042-10 50 93

email exp@vision-helsingborg.se