Batterifärjor och hållbart mode – de vinner Helsingborgs stads miljöpris 2018

Med 640 laddningsbara batterier som aldrig tidigare har suttit på en färja leder ForSea vägen till en storskalig, fossilbränslefri sjöfart från Helsingborg till Helsingör och ut i världen. På land visar Jamila El-Hallahs verksamhet hur förbrukade kläder som sys om blir ett småskaligt steg mot hållbarhet i modevärlden och etablering för nyanlända på arbetsmarknaden. Båda vinner Helsingborgs stads miljöpris 2018 och delar på prissumman 50 000 kronor.

Jamila El-Hallah grundare av I am fashion och Johan Röstin VD för ForSea.

Från ställverket vid Olympia går den kilometerlånga strömkabeln ner till Helsingborg hamn, där en robot kopplar i kontakten till batterierna i färjan. Laddningen tar bara nio minuter, men resan mot fossilbränslefri färjetrafik har tagit tre år.

När HH Ferries Group nyligen blev ForSea, så öppnade världens första, högintensiva färjelinje med batteridrift i Öresund

– Det är fullkomligt fantastiskt och vi är otroligt stolta över det här. Att få Helsingborgs miljöpris är en bekräftelse på att vi gör någonting rätt i en stad som själv har vunnit flera miljöpriser, och att det vi gör ligger i linje med vad kommunen vill satsa på, säger Johan Röstin VD för ForSea.

Rekordsnabb omställning

Omställningen från eldrift med dieselmotorer, till batteridrift med el från vind- och vattenkraft minskar färjelinjens årliga utsläpp av koldioxid med 65 procent. Samtidigt ökar andelen batteridrivna turer i sundet med samma siffra. De 640 batterierna ombord på Aurora respektive Tycho Brahe motsvarar kraften i 70 Teslabilar. Avgångarna med dieselhybrid står nu bara Hamlet och Mercandia 4 för.

– Vi har 7,1 miljoner passagerare per år och den största delen seglar med de två batteridrivna fartygen som har dygnsdrift. Jag tror inte att många företag i världen har ställt om till fossilfri produktion så snabbt.

Positiva följdeffekter

Varmvattnet från batteriernas kylsystem återanvänds för att minska energiförbrukningen och värma upp allmänna utrymmen på färjorna. Batteridriften betyder dessutom mindre buller och vibrationer ombord, vilket förbättrar personalens arbetsmiljö. Miljövinsterna och hälsoeffekterna har spridit sig som svallvågor till intresserade färjebolag över hela världen.

– Det gäller att ha en vilja, för det är inte alla som ser fördelar med att satsa på teknik som inte finns någon annanstans. Helsingborg har ett mål att vara helt fossilfritt till 2030, vi ska vara det i god tid innan dess, säger Johan Röstin.

Hållbart mode som integrerar

I hennes ateljé på Närlunda får nyanlända sömmerskor och skräddare med lång arbetserfarenhet möjlighet att öva sin yrkessvenska och möta nyutexaminerade designers som saknar arbetserfarenhet. I språkträningen och kunskapsutbytet skapas nya kollektioner av återvunna kläder som blir till språngbrädor ut på arbetsmarknaden för båda grupperna.

– Det känns superkul att bli uppmärksammad av Helsingborg stad.  Resan hit har varit fantastisk och utmanat oss alla. Vi har haft ett miljötänk sedan dag ett och det vi gör allra mest är att laga och fixa, säger Jamila El-Hallah grundare till den ideella föreningen I am fashion.

”Kasta inte dina kläder”

Kläderna som återvinns har produktionsfel och kommer från företag som egentligen skulle ha kastat dem. Nu omskapas de istället till ett hållbart mode som växer fram i samarbetet mellan sömnad och design. I am fashion möjliggör en miljömedveten produktion med fokus på mode- och textilbranschen.

– För många företag kostar det mer skicka att tillbaka kläderna till leverantören än att kasta dem, så det är vad som händer. Men istället för att kasta de där byxorna där dragkedjan har gått sönder, kan de låta oss fixa det, säger Jamila El-Hallah.

Från praktik och vidare

Sedan våren 2016 har ett 30-tal nyanlända personer med erfarenhet inom sömnad gjort arbetspraktik hos Jamila och I am fashion. De har också knutit till sig ett tolv unga designers som fått skapa egna kollektioner för modevisningar och utställningar i både Helsingborg och Paris.
Efter två månader har alla gått vidare till jobb, eget företag, nästa praktik, fortsatta studier eller nytt jobbsökande med en avgörande erfarenhet.

– Vi är inte så stora att vi kan anställa alla, men det här är en början. Målet är att etablera fler människor i samhället och på arbetsmarknaden, utveckla dem och få dem att känna gemenskap, säger Jamila El- Hallah.