Engagera dig eller be om hjälp med appen Nyby

Appen Nyby gör det möjligt för människor att kopplas samman digitalt för att hjälpa varandra. Appen är gratis att ladda ner och enkel att använda.

Du registrerar ett konto med hjälp av din smartphone och går med i den geografiska grupp med vilken du känner störst tillhörighet. Därefter är det enkelt att både registrera något du behöver hjälp med, men också att svara på andra människors förfrågan om hjälp. När någon svarar dig inleder du en chatt där du och den andra helsingborgaren själv kommer överens om var, när och vad som ska utföras.

Nybykonceptet kommer från Norge där det använts flitigt av flera norska kommuner under coronakrisen. Det har fungerat mycket väl. I flera av Sveriges kommuner håller man på att lansera detta som ett verktyg för att göra det möjligt för kommunens invånare att hjälpa varandra. Helsingborg är först i landet med att lansera appen skarpt.

Nybykonceptet kommer från Norge där det använts flitigt av flera norska kommuner under coronakrisen. Det har fungerat mycket väl. I flera av Sveriges kommuner håller man på att lansera detta som ett verktyg för att göra det möjligt för kommunens invånare att hjälpa varandra. Helsingborg är först i landet med att lansera appen skarpt. Nu växlar vi upp och tar nästa steg. Använd Nyby för att få hjälp med olika vardagsbestyr. Kanske kan någon hjälpa dig med något som du inte klarar själv? Kanske behöver din förening hjälp med något? Det finns många som vill hjälpa till!

Har du ingen smartphone eller kan inte ladda ner en app, men ändå känner att du skulle behöva hjälpa eller hjälpa till? Kontakta kontaktcenter på 042-10 50 00 eller chatt , så hjälper de dig att få kontakt med en helsingborgare som vill hjälpa!

Appen heter Nyby och finns att ladda ner där appar finns. Du använder appen på eget ansvar. Läs mer om att ladda ner appen Nyby.

Kontakta kommunen — En väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor.

Öppettider

  • Måndag-onsdag 08:00-17:00
  • Torsdag 08:00-18:00
  • Fredag 08:00-17:00
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare

Starta chatt chevron_right

Mejla

Få svar inom 24 timmar kontaktcenter@helsingborg.se

Skicka mejl chevron_right

Besök

På grund av covid-19 har vår lokal på Stortorget 17 stängt för besök

Visa karta chevron_right

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00

Ring chevron_right