Helsingborgs stad är Sveriges Kvalitetskommun 2017

Helsingborgs stad får utmärkelsen Sveriges Kvalitetskommun 2017 som vartannat år delas ut av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).

I år har Helsingborgs stad fått högsta poängen någonsin (668) i Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) kommunkompassen och var nominerad till Sveriges Kvalitetskommun 2017.

Helsingborg var nominerad även senast (2015) men vann då utmärkelsen Sveriges it-kommun.

– Vi har tillsammans arbetat målmedvetet med att våga, testa och prova nya idéer och arbetssätt för att involvera och engagera alla stadens förvaltningar och bolag. Fokus för vårt arbete är att hela tiden förbättra våra resultat och därmed öka kvaliteten på vår service till dem vi finns till för. Det här är verkligen ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger Palle Lundberg, stadsdirektör Helsingborgs stad.

Kommunkompassen mäter kvaliteten i arbetet som kommunen gör inom ett antal olika områden. Till Sveriges Kvalitetskommun utses den kommun som har lyckats bäst med att utveckla och förbättra demokrati, verksamheter, arbetsmiljö och samhällsbyggande.
Juryns motivering till varför Helsingborg blev Sveriges Kvalitetskommun 2017 lyder:

”Det är en kommun som kännetecknas av öppenhet och en vilja till dialog med dem som bor och verkar i Helsingborg. Kommunen arbetar med ett tydligt fokus på brukare vilket exempelvis yttrar sig genom en hög tillgänglighet och ett gott bemötande. Kommunen utmärker sig även genom starkt engagerade chefer och medarbetare som tillsammans arbetar för att ständigt förbättra servicen för helsingborgarna. En tydlig struktur för styrning och uppföljning skapar förutsättningar för goda och hållbara resultat och en hög kvalitet på kommunens tjänster”.

Läs mer i pressmeddelandet.