Hugo Nerman längtar efter elbilsracet i Helsingborg
I augusti 2023 skrivs historia i Helsingborgs hamn. Då körs den första STCC-tävlingen med elbilar. I en av bilarna sitter förhoppningsvis en lokal förare: Hugo Nerman från Rydebäck.

– Jag började köra gokart när jag var tio år och sedan har jag arbetat mig uppåt, säger Hugo som flyttade till Rydebäck från Växjö med sin familj när han var sex år.
Som barn provade han flera idrotter – tennis, golf och fotboll – men fastnade inte riktigt för någon.
– Höll på längst med tennis, men slutade ungefär samtidigt som jag började med gokart.
Sin karriär som karting-förare krönte han med att köra VM-final 2015 och blev bäste svensk. Efter det gick han över till att köra Formula STCC och 2017 blev han nordisk mästare.
Vann silver i junior-SM 2018
Hugo började drömma om att någon gång i framtiden få köra formel 1.
– Men det visade sig vara en omöjlig väg. Det skulle krävas enorma summor för att ha råd att köra den typen av bilar och ta mig dit, säger Hugo.
Istället blev det standardvagnsracing, en form av racing med tävlingsbilar baserade på personbilar avsedda för landsvägskörning, i STCC Touring Car Championship. Det resulterade i ett silver i junior-SM 2018.
Elektriskt stadsrace i Helsingborgs hamn 2023
Den senaste säsongen har han kört i STCC med teamet Brink Motorsport i Eslöv. Och i somras gick STCC ut med nyheten att touren 2023 blir helt elektrisk. Dessutom kommer den allra första tävlingen att vara ett stadsrace – som körs i Helsingborgs hamn.
– Det är jättehäftigt. Det kommer att bli mycket publik, säger Hugo.
Det kostar stora pengar att tävla i STCC och han är beroende av sponsorer för att det ska gå runt. Budgeten är över tre miljoner kronor per säsong.
– Det är inga stora prispengar i de här tävlingarna, så det gäller att hitta olika samarbetspartners för att dra in pengarna som krävs. Pappa hjälper mig väldigt mycket med det.
Har 230 000 följare på Tiktok och pluggar industriell ekonomi
Ett sätt att nå ut är via sociala medier. Hugo Nerman använder sig främst av två plattformar: Instagram och Tiktok. Han har nått en del framgångar på den sistnämnda med över 230 000 följare och ett par videor som blivit virala.
– Jag producerar allt material själv. Pappa eller en inhyrd fotograf filmar och sen klipper jag i datorn. Några timmars filmande kan bli tio-femton sekunder färdig video. Mycket hänger på ljussättningen. Man vet aldrig vad som går viralt, säger Hugo.
Samtidigt pluggar han industriell ekonomi på KTH i Stockholm, de senaste fyra åren har han bott i Stockholm. På gymnasiet gick han naturlinjen på Procivitas i Helsingborg och faktum är att några klasskamrater också går på KTH.
– Samtidigt är jag hemma regelbundet för aktiviteter med samarbetspartners. Och under sommaren är det racingsäsong med tävlingar så jag är nästan mer här nere i Skåne än uppe i Stockholm, säger Hugo.
Simulatorer och fysträning
Till våren tar 23-åringen examen från KTH där han bland annat fokuserar på maskininlärning som är en del av det som lite slarvigt kallas AI-teknik. Något som används av exempelvis Tiktok i de algoritmer som styr vilka videos som blir virala.
– Jag får se vad jag ska göra när jag är klar med utbildningen. Ambitionen är till att börja med att köra världens häftigaste elbilar på STCC-touren sommaren 2023.
Hur funkar det med körträning i Stockholm?
– Helt ärligt så är det rätt dyrt att träna med de bilar vi kör så det blir inte många tillfällen per år. Det mesta handlar om att köra i simulatorer och att sköta fysträningen med löpning och sånt, säger Hugo och skrattar.
Den som är motorintresserad ska boka in sommaren 2023 i kalendern.