Nu uppgraderar vi till helt digital parkering

I mitten av april 2021 börjar Helsingborgs stad att uppgradera sina parkeringsautomater med ny teknik och nytt utseende. Uppgraderingen innebär att den tidigare pappersbiljetten ersätts av en digital biljett och den som parkerar slipper gå tillbaka till bilen efter att ha betalat för sin parkering.

Alla parkeringsautomater accepterar fortfarande kort och de flesta även kontanter. Befintliga parkeringsappar fungerar som tidigare.

Så fungerar den digitala parkeringen

Du som vill betala för din parkering i en automat följer instruktionerna på en bildskärm: knappar in bilens registreringsnummer på ett tangentbord på automaten och startar sin parkering. Till den som även knappar in sin e-post skickas kvitto direkt dit. Den som betalar med kort (och inte mynt) kan också i efterhand hämta sitt kvitto via en kvittosida.

Mer information om hur den digitala parkeringen fungerar.

Successiv uppgradering av automaterna

Vi börjar uppgradera automaterna i mitten av april och först ut är parkeringen vid Fredriksdals museer och trädgårdar. Därefter uppgraderar vi efterhand. Under en tid är därför både icke-uppgraderade och uppgraderade automater i bruk samtidigt. Det innebär att det under en tid kan vara så att du parkerar digitalt på vissas parkeringsytor men på andra gäller fortsatt att lägga biljett i bilen.

Därför tar vi bort några automater i samband med uppgraderingen

I samband med uppgraderingen tar vi också bort totalt 20 av dagens 120 några automater. Det gör vi dels för att allt fler redan använder en parkeringsapp istället för en automat för att betala för sin parkering, dels för att driftkostnaderna stadigt ökar på grund av ökade säkerhetskrav från banker och IT-tjänster och på grund av skadegörelse. På de platser där vi plockar bort automater finns det två eller flera andra automater kvar i närheten. Där det tidigare stått automater sätter vi upp hän-visningsskyltar som pekar mot närmaste automat.

Kontakta kommunen — En väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor.

Öppettider

  • Måndag-onsdag 08:00-17:00
  • Torsdag 08:00-18:00
  • Fredag 08:00-17:00
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare

Starta chatt chevron_right

Mejla

Få svar inom 24 timmar kontaktcenter@helsingborg.se

Skicka mejl chevron_right

Besök

På grund av covid-19 har vår lokal på Stortorget 17 stängt för besök

Visa karta chevron_right

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00

Ring chevron_right