Lägg undan pengar för nöd och nöje

Sparade pengar kan vara till stor hjälp för att klara oförutsedda kostnader som ett besök hos tandläkaren, nya glasögon eller att du tappar mobilen. En mindre summa kan hjälpa i en akut situation och ett större sparande kan göra skillnad om du skulle bli sjuk eller arbetslös.

Spara så mycket du känner att du klarar. Det behöver inte vara mycket varje månad. Börja med en liten summa och öka när du kan. Använd ett särskilt konto för att hålla undan de sparade pengarna. Sätt undan till kontot i början av månaden, vänta inte till slutet. När du ser pengarna växa ökar motivationen att spara.

Lägg upp ett automatiskt sparande från ditt lönekonto till ett sparkonto eller till olika konton beroende på vad du vill spara till. Det kan vara till bufferten, semestern, tandläkarbesöket, renoveringen, presenter eller boende.

Har bestämt dig för att matlåda istället för utelunch, minska eller sluta röka eller snusa. Spara undan pengarna på ett annat konto så märks det inte på kontot, men blir en bonus till något annat som både kan vara till nöd eller nöje.