Om din inkomst förändras

Ibland händer det något som gör att ekonomin förändras. Beroende på vad som hänt påverkas även förutsättningarna för till exempel försäkringar, a-kassa, inkomstbaserade avgifter som barnomsorg eller hemvård och bidrag som bostadsbidrag eller bostadstillägg.

Om du är mitt i en livskris eller sorgeperiod, är ekonomin kanske inte det första du prioriterar. Samtidigt är det viktigt att du ser över din ekonomiska situation för att undvika ekonomiska problem som kan göra det svårt längre fram. Det finns saker du kan göra själv. Tveka inte att be om hjälp, innan problemen växer och blir svårare att hantera.

Vanliga livshändelser kan leda till ekonomiska problem. Här kan du se vad du behöver tänka på vid:

Meddela inkomstförändring

När din inkomst förändras är det viktigt att meddela förändringar, både om inkomsten blir högre eller lägre, så att du inte drabbas av återkrav längre fram.

Om inkomstförändringen blir ett problem

Ta hjälp av andra

Det är många som drar sig för att berätta om ekonomiska problem, men det är viktigt att våga prata om pengar. Prata med människor i din omgivning – kompisar, familjen eller någon bekant – kanske någon av dem kan hjälpa dig att ta tag i situationen.

Var aktiv, agera!

Stoppa inte huvudet i sanden, det finns inga genvägar om pengarna inte räcker till alla räkningar. Det är viktigt att agera direkt och prioritera vad du absolut måste betala, exempelvis hyran, elen, mat och mobilen. Låt inte tiden gå, det kan vara svårt och det tar tid att göra omställningar i ekonomin. Kontakta den du är skyldig pengar och säg som det är. Kanske kan ni komma överens om att dela upp betalningen eller hitta en annan lösning.

Planera framåt

Vet du hur din ekonomiska situation ser ut kan du planera bättre för tiden framåt. Därför behöver du göra en budget och se över inkomster och utgifter. Kanske finns det billigare alternativ för dina fasta kostnader eller abonnemang och prenumerationer som du kan klara dig utan? Se även över dina lån och ditt sparande. Vad behöver du för att trygga din ekonomi? Gå igenom dina försäkringar. Behöver du se över inkomstförsäkring?

Fundera över vad du kan förändra

Hur bor du? Kan du sälja huset eller flytta till något som blir billigare? Har du bil och behöver du den? Har du lån som du kan förhandla om eller mindre skulder du kan lösa in? Vad har du för prenumerationer, TV-abonnemang, telefonabonnemang, gymkort och andra abonnemang eller medlemskap? Kan du ta bort alla eller delar av dem eller byta till billigare? Betalar du för tjänster du inte använder? Handlar du på kredit med dyra avtal? Äter du ute mycket eller köper med dig något färdigt varje dag? Har du andra vanor som kostar?

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.