Om du lånar pengar av andra

Att låna av familj eller vänner kan skapa stor press, stress och skuldkänslor eftersom både vänskap och relationer kan påverkas om du inte kan betala tillbaka. Behöver du ofta låna av andra för att få månaden att gå runt behöver du se över din situation.

Finns det något du kan ändra på eller behöver du ser över dina skulder? En budget- och skuldrådgivare kan hjälpa dig att kartlägga din ekonomi, så att du slipper låna pengar av andra.

Lånar du av andra för att du inte har pengar till mat och boende kan du ha rätt att söka ekonomiskt bistånd. För att få ekonomiskt bistånd krävs att du inte har några andra tillgångar, (sparade pengar, hus, bil, värdesaker) och har sökt de ersättningar och bidrag som du skulle ha rätt till.

Gör en provberäkning för att se om du har rätt till ekonomiskt bistånd (Socialstyrelsens webbplats).