Hyra parkeringsplats av staden

Invånaren berättar:

En före detta invånare kontaktar krångelombudsmannen. Han har sedan många år köat för att kunna hyra en parkeringsplats på någon av de parkeringar som staden har. Nu har han fått erbjudande om en parkeringsplats, men eftersom han har flyttat ifrån Helsingborg vill han i stället lämna köerna. Han vill också radera sitt konto och sina personuppgifter från stadens register. ”Jag vill inte att mina personuppgifter och kontaktuppgifter ska ligga och skvalpa där de inte behöver finnas”.

Men nu blir det krångel. När han loggar in i stadens parkeringssystem ser han inte alla de parkeringar som han köar för.

Platsen han har blivit erbjudan verkar inte finnas i systemet. Invånaren försöker leta efter en möjlighet att avsluta sitt konto, men ingenstans i systemet eller på stadens webbsidor finns det möjlighet att avsluta kontot. ”Det känns olustigt att det inte finns någon transparens – att jag uppenbart finns i register som jag inte kommer åt.”

Krångelombudsmannens kommentar:

Stadens har ett nytt system för köer till och uthyrning av parkeringsplatser. Systemet togs i drift vid årsskiftet 2020/2021 och här är nu alla stadens parkeringar samlade.

När man får ett erbjudande om plats har man ett antal dagar på sig att svara. Vid uteblivet svar åker man ur kön. När man loggar in i parkeringssystemet kan man bara se de köer som man står i, inte dem som man åkt ur. Detta är anledningen till att den här invånaren uppfattar situationen som att det finns flera olika register eller system.

  • Kommunikationen i samband med erbjudande om plats behöver förtydligas så att det tydligare framgår att man åker ur kön om man inte tackar ja till ett erbjudande.
  • Systemet bör förses med en informationssida så att användare i inloggat läge kan ta del av hur systemet fungerar, vilka köer som visas och vad som gäller vid erbjudande etc.
  • Systemet behöver förses med en funktion för att kunna avregistrera sig och avsluta sitt konto, alternativt förses med information, så att man i inloggat läge kan kontakta någon för att få hjälp att avsluta sitt konto.
  • Den som hyr en plats har ingått ett avtal med staden. I detta avtal regleras vissa villkor, till exempel pris för hyran, uppsägningstider, förseningsavgifter med mera. Systemet behöver utrustas med en avtalssida så att den som hyr en parkeringsplats kan ta del av villkoren för hyran under hela hyrperioden. Detta saknas idag och föranleder många onödiga kontakter med stadens kontaktcenter.

Detta gör staden:

På stadens webbsida om parkeringstillstånd för privatpersoner finns frågor och svar. Dessa är uppdaterade med ny info om hur man gör för att uppdatera sitt telefonnummer i parkeringssystemet.

I samband med kommande systemuppdatering i månadsskiftet oktober/november 2021 kommer följande åtgärder att genomföras:

  • Text i sms i samband med erbjudande förtydligas
  • Det blir en ny flik inne i parkeringssystemet med namnet ”Avtalsvillkor” som länkar till en avtalstext på stadens webbplats.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Denna webbplats är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämpas.