Skolvalsplaceringar

En invånare i staden har tidigare denna vår gjort ett skolval för sin dotter som ska börja i förskoleklass till hösten.

Han följde stadens instruktioner om att lista och rangordna tre skolor. När beslutet om placering kom visade det sig att dottern inte fått placering på någon av de skolor som föräldrarna önskat. Mannen försökte då att sätta sig in i hur skolvalet egentligen fungerar i Helsingborg. Till sin förfäran upptäckte han att om han hade rangordnat skolorna på ett annat sätt än så som staden informerar om att man ska göra, då hade dottern fått placering på familjens andrahandsval.

”Det staden inte informerar om är att Helsingborgs urvalsmetod fungerar så att vårdnadshavare som rankar en skola som sitt andraval förlorar sin prioritet framför elever som rankar den som sitt förstaval. Metoden kallas för direktintagning och innebär att om en skolas platser fylls upp av alla som önskat den i första hand, så kommer andra elever som inte har fått placering på sina förstahandsval och som har den aktuella skolan som sitt andrahandsval, aldrig att prövas.”

Mannen menar att metoden som staden använder ger vårdnadshavare anledning att vara taktiska när de gör rangordningen i skolvalet. Föräldrar som har genomskådat systemet kan använda det till sin fördel och föräldrar som inte förstår systemet riskerar att drabbas negativt.

Då detta inte kändes som en rättssäker myndighetsutövning ville mannen veta mer. Han satte sig in i vad skollagen säger om urvalssystem, han tog reda på hur några andra kommuner gör och han plöjde forskarrapporter. Hans slutsats är det finns sätt att designa urvalsalgoritmerna som bättre balanserar lagstiftarens intentioner om att både tillgodose vårdnadshavarens önskemål och säkerställa skolnärhet för alla elever. Utifrån det han lärde sig konstruerade han ett enkelt script för att testa om det hade fungerat att tillämpa samma urvalskriterier som de staden använder, men utifrån ett annat arbetssätt. Scriptet har han inte hittat på själv utan det utgår från den metod som redan tillämpas i Sverige på gymnasieantagningen, med den skillnaden att meritpoängen byts ut mot elevens relativa närhetspoäng. En metod som bland annat lyfts fram och rekommenderas i den statliga utredningen ”En mer likvärdig skola” SOU 2020:18.

Mannen kontaktade skol- och fritidsförvaltningen för att få ett samtal om detta. Men där fick han inte ett trevligt bemötande. Ansvarig tjänsteperson menade att staden redan har den bästa metoden för att göra skolplaceringar och därmed var samtalet avslutat.

Men invånaren gav sig inte. För sin egen del förstod han att beslutet om placeringen av dottern gäller, men för andra vårdnadshavares skull ville han att visa att det går att göra på ett annat sätt, vilket många andra kommuner också gör.

Han kontaktade därför skol- och fritidsförvaltningen igen och begärde ut listor på alla ansökningar till skolvalet för förskoleklassen till läsåret 2023/24. Han behövde inga namn eller personnummer. Adresserna och önskemål om placeringar samt beslut om placering räckte. Men barn- och utbildningsnämnden avslog hans begäran om utlämning av dessa handlingar, med hänvisning till dataskyddsförordningen GDPR.

Mannens avsikt har varit att visa att scriptet skulle kunna tillämpas på hela kollektivet av ansökningar till en specifik årskurs. Han vill visa att staden inte behöver hantera skolvalet manuellt i en excel-fil som idag. Han menar att staden skulle kunna genomföra mer rättssäkra placeringar. Han menar också att staden samtidigt skulle vinna både arbetstid och förtroende och att det kommer att bli lättare för vårdnadshavare att förstå skolvalet.

Dessvärre har han inte kunnat visa detta eftersom ingen visar intresse för hans förslag.

Krångelombudsmannens kommentar

Stadens servicepolicy beskriver staden som en nyfiken organisation som är lyhörd och som vågar ifrågasätta arbetssätt och invanda mönster. Kanske har staden redan det bästa och mest effektiva sättet för att göra skolplaceringar, kanske inte. Frågan om urvalsmetod är inte självklar eftersom olika kommuner i Sverige gör olika. För att ta reda på om den här invånarens förslag är relevant behöver vi intressera oss för möjliga alternativ till hur vi gör idag och ta tillvara på invånares engagemang och förbättringsförslag. Först när vi satt oss in i dem och prövat dem mot möjligheterna kan vi avgöra om de är värda att gå vidare med eller inte. Det hör inte till vanligheterna att invånare på det här sättet engagerar sig och tar fram möjliga lösningar åt staden. Vad har staden att förlora på att titta närmare på den här invånarens förslag?

Krångelombudsmannen uppmanar skol- och fritidsförvaltningen att sätta sig in i invånarens förslag till lösning och bedöma förslaget utifrån fördelar och nackdelar, samt att ge invånaren en saklig förklaring till hur man ställer sig till förslaget.

Så svarar skol- och fritidsförvaltningen

Skollagen är en ramlagstiftning och bestämmelserna om skolplacering är allmänt hållna. Placeringen av en elev i förskoleklass ska i första hand utgå från vårdnadshavarnas önskemål, men får inte gå ut över ett annat barns berättigade krav på placering vid en skolenhet nära hemmet. Varje kommun har ett stort friutrymme att organisera skolvalet på det sätt som passar bäst utifrån lokala förutsättningar och att exempelvis avgöra vad en skola ”nära hemmet” är samt att besluta om urvalskriterier för det fall en skola inte har plats till alla sökande. Detta medför att det finns stora variationer i hur Sveriges kommuner väljer att organisera sina skolval.

Förvaltningen omvärldsbevakar, har dialog med andra kommuner och följer den utveckling som sker på området i form av lagstiftning och rättspraxis. Därutöver har förvaltningen regelbunden kontakt med leverantörer som säljer digitala system för skolplacering. Den lösning som invånaren beskriver är således väl känd av förvaltningen, men har inte bedömts förbättra skolvalsprocessen eller leda till att andelen nöjda skolväljare ökar.

Alla system som innebär att prioriteringar behöver göras kommer per definition att prioritera vissa grupper framför andra. En enskild vårdnadshavare kommer alltid föredra det system som prioriterar det egna barnet. I de överväganden förvaltningen gör måste dock avgörande vikt fästas vid vad som blir bäst för helheten.

Skol- och fritidsförvaltningen har förståelse för invånarens upplevelse att den information som finns tillgänglig inför skolvalet inte är tillräckligt tydlig. Denna information och rutiner för skolvalet kommer ses över under hösten 2023 och uppdateras inför kommande skolval.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.