Googlar man Micco Grönholm får man lite över 8 000 träffar. Först kommer hans blogg, The Brand-Man. Sedan kommer hans LinkedIn-profil, som berättar att hans titel är Head of Future på Helsingborgs stad. När Google föreslår sökningar relaterade till Micco Grönholm så toppas den listan av ”Micco Grönholm lön”.
Det är Micco man ska stämma möte med på exempelvis Espresso House på Bruksgatan om man vill prata om visionen som går under namnet Helsingborg 2035. Utan honom hade den inte sett ut som den gör, även om han själv värjer sig lite och säger att han bara var en i teamet. Han blir i alla fall inkallad som konsult på ett tidigt stadium för att jobba med den och han får senare ett jobb som innebär att han leder arbetet med att förverkliga visionen, som av några uppfattas som luddig. Kanske är det därför folk googlar hans lön?
Miccos förvandling från varumärkessnubbe till kommungubbe börjar när Peter Danielsson anställer Palle Lundberg som stadsdirektör tidigt 2011. Palle har två år tidigare blivit utsedd till Årets chef av Tidningen Chef, sedan han lyft den kommunala verksamheten och förändrat bilden av Botkyrka. I motiveringen står det bland annat att han sätter upp tydliga mål och får medarbetarna med sig på vägen.
I Helsingborg möter Palle splittring. Det är inte så han formulerar sig och det är inte så stadens anställda tänker på verksamheten, men bilden är ändå splittring. Helsingborgs stad är en enormt stor arbetsgivare, nästan dubbelt så stor som IKEA i Sverige. Bara Skol- och fritidsförvaltningen är lika stor som E.ON i hela Norden. H+ har en agenda, Vård- och omsorgsförvaltningen en annan. Det är en komplex skuta att försöka styra.
– Det fanns kanske 18 olika visioner och framtidsmål. Alla verkade ha olika idéer om vad de ville uppnå. Resonemanget var enkelt: om vi inte bestämmer oss för ett gemensamt mål så hamnar vi nog inte på samma plats, säger Micco Grönholm.
Micco har jobbat med Helsingborgs Stad tidigare. Han har varit ägare, varumärkesansvarig och kreativ chef på Pyramid, reklambyrån som huserar i det gamla gossläroverkets aula vid Nicolaiskolan och som rankas som en av landets bästa byråer. Han har haft staden som uppdragsgivare och det är Micco som är ansvarig för varumärket Familjen Helsingborg, arenan där elva nordvästskånska kommuner samarbetar över gränserna. Nu blir han tillfrågad om han vill få en viktig roll i gemensamma visionsprojekt som diskuteras.
– Jag hade under nästan hela mitt yrkesverksamma liv försökt att undvika att arbeta med uppdragsgivare som var politiskt styrda. Nu ville Helsingborgs stad att jag skulle leda ett projekt som skulle stöttas av alla partier. Det lät som ett helt omöjligt uppdrag. Därför kunde jag inte låta bli att tacka ja.
Alla företag och organisationer har visioner. Det är inte samma sak som att de faktiskt betyder något, eller ens är kända för de anställda. Ofta består de av en eller två meningar. Vi ska vara den ledande aktören som sätter kunden i fokus. Upp med handen den som kan bena ut vad den meningen egentligen betyder och innebär.
Micco och projektledaren Linda Fastén vill åt någonting annat. De pratar med politiker, tjänstemän och chefer. De har workshops med pensionärer och företagare i kommunen. Micco uppskattar att flera tusen helsingborgare är direkt eller indirekt inblandade när bilden av Helsingborg 2035 ska sättas på pränt i det första skedet.
– Ganska länge har det hetat att en vision inte ska kunna uppnås. Den ska vara så långt fram att det bara är något att sträva emot, något som tar ut en färdriktning. Men vi människor älskar ju målsnören. De ger en dopaminkick, de inspirerar. Det var målsnörena som gjorde att vi lämnade Afrika en gång i tiden. Vad finns det vid nästa träd? Vi ville måla upp tydliga bilder som gick att nå fram till
Orden vägs på guldvåg. Och det blir ganska många ord för att vara en vision. Styckena handlar om den skapande staden, den pulserande, den gemensamma, den globala och den balanserade. Styckena inleds mjukt för att sedan få hårdare kanter. Här står bland annat att Helsingborg ska bli en internationellt intressant kulturstad och att det ska finnas en fast förbindelse till Helsingör.
– Nackdelen är att det är många ord. Fördelen är att den samlar hela organisationen. Man kan gå till den och stämma av inför varje beslut som ska fattas. Leder det här beslutet i visionens riktning? Visionen är ingen skrivbordsprodukt, den är ett rättesnöre. Den består inte av corporate bullshit utan handlar på ren svenska om vad vi vill uppnå.
– Hur vi når dit är en annan sak. Helsingborg är ett work in progress. Allt är test och lärdomar. Vi förändrar sättet att arbeta på i grunden.
Det finns hundratals inspirerande citat på Pinterest som alla bygger på samma grundtanke: för att lyckas måste du våga misslyckas. Micco Grönholm pratar om felrädsla och säger att den är det största problemet för offentlig sektor, eller för den delen stora företag. Han citerar Wireds grundare Kevin Kelly: Make one new mistake every week.
De största problemen kan sannolikt inte lösas genom att göra som man alltid gjort. Utvecklingen går så snabbt att det inte längre finns något facit för hur dagens och morgondagens problem ska lösas. Enda sättet är att börja göra. Och lära längs vägen.
– Vi behöver kasta ut forgive and forget och införa reward and remember, säger Micco.
I Helsingborg bestämmer man sig för att införa en utmärkelse för Årets misstag. Det är ett sätt att tala om för alla: tänk, gör, handla, testa. Det är ingen som kommer att ge dig pisk om det inte blir bra. Tvärtom behöver vi lärdomarna.
– Det handlar om att välkomna initiativ. Jag ser det som en stor slänt där man ska få en massa stenar att börja rulla. Vi struntar i hur stenarna ser ut, bara de representerar nya initiativ och processer.
En bärande tanke är att börja någon annanstans. Är det viktigt att det startar många nya företag i Helsingborg? Ja, det är det ju. Men då kanske man inte ska förlita sig till de gamla invanda sätten. Hur gör man det möjligt för människor att testa sina idéer utan att behöva konsekvenstänka sig hela vägen fram till börsintroduktion och dokumenterad framgång i balansräkningen? Det viktiga är att få människor på banan, stenarna i rullning. Det är så tankarna på Visionsfonden föds. Stöd människor med driv och idéer, till och med om de framstår som lite corny. I synnerhet kanske om de framstår som lite corny.
– Ingvar Kamprad hade aldrig kommit på idén bakom IKEA om han varit möbelsnickare, konstaterar Micco.
Och vilka människor behövs för att skapa en sådan miljö där bra idéer verkligen fångas upp? Micco tänker sig att man behöver gå utanför kommunen, i alla fall inte låsa sig vid de som redan finns där. Vilka är de bästa personerna överhuvudtaget? Det är dem staden vill ha. Här ska det byggas från grunden med människor som inte sitter med en massa invanda tankesätt om hur man rullar om man är en kommun.
De följande episoderna i den här berättelsen handlar om det som visionen börjar mynna ut i. Du möter Jeanette som får hjälp av Visionsfonden med att förverkliga idéer som inte nödvändigtvis hade vunnit gehör någon annanstans. Du möter Jocke som anställs för att göra Helsingborg till en världsförebild med hjälp av internet, men som också uppmanas att hitta sin egen ersättare direkt när han börjar. Du möter en miljöstrateg som firar en framgång med att städa gator, snarare än med skumpa. Det finns en gemensam nämnare precis överallt: det nya sättet att tänka.
David Lindman