SAM – Licensansvarig (Software Asset Management)

Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.

Vi på Digitaliseringsavdelningen har ett stort och viktigt uppdrag i detta. Förutom att säkerställa en kvalitativ grundleverans av IT-miljö för 35 000 användare, ska vi bli verksamheternas och bolagens bästa partner i digitaliserings- och innovationsarbete. 

Vi värdesätter initiativ och du får all möjlighet att ta plats, växa och skapa din framtid hos oss. Vårt kontor ligger i hjärtat av Helsingborg och på lunchpromenaden kan du njuta av både havsluft och finkaffe i hamnen. 

Om arbetsplatsen

På enheten Digitala arbetsplatsen säkerställer vi att Helsingborgs stads medarbetare har tillgång till en stabil och kostnadseffektiv digital arbetsplats. En arbetsplats som omfattar hårdvara, mjukvara och kringliggande tjänster som bl.a. IT-support, IT-plattformar och Systemstöd.  

Digitaliseringsavdelningen på Stadsledningsförvaltningen är en viktig strategisk resurs och en förutsättning för en stor del av den verksamhetsutveckling som med stöd av digitalisering bedrivs i staden. 

Vi erbjuder dig en arbetsplats i hjärtat av Helsingborg där du tillsammans med härliga kollegor på avdelningen skapar en trivsam, flexibel och utvecklande miljö.I Helsingborgs Stad får du chansen att driva det offentliga Sverige framåt. 

Arbetsuppgifter

Tjänsten är ny och ett första steg att mer systematiskt och arbeta med en bredare licenshantering i staden. 

Vi erbjuder ett arbete för dig som brinner för att utveckla och ansvara för området licenshantering, Software Asset Management (SAM). I arbetet som licensansvarig är du en mycket viktig länk mellan verksamhet och vår partner för licenshantering och licensavtal, i operativa såväl som strategiska frågor. Du arbetar nära avdelningens chefer och produktägare för att säkerställa att vi har kostnadseffektiva och korrekta licenser. På avdelningen finns det en medarbetare som hanterar den dagliga administrationen och avrop av befintliga licenser.

Du arbetar med licensieringsfrågor, inköpsberedning och inte minst med att samarbeta med våra olika enheter inom organisationen. Du ansvarar för att driva SAM och säkerställer licensefterlevnad och verkningsfull hantering av mjukvarulicenser i våra verksamheter. Rollen erbjuder dig spännande, utmanande och utvecklande arbetsuppgifter, för rätt person med rätt engagemang och stor drivkraft finns det goda möjligheter att påverka arbetet. Som underlag för vidareutveckling finns det en SOM-rapport att ta stöd i.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar:

  • ansvar för avtalsförhandlingar för licenser och följa upp befintliga avtal 
  • vara kontaktperson för licenspartner, leverantörer och för verksamheten i licensrelaterade frågor  
  • hantera licensavstämningar och säkerställa att vi är rätt licensierade 
  • säkerställa att vi använder våra investeringar i licenser på ett optimalt sätt 
  • arbeta med att optimera användandet av mjukvara och licenser.  
  • delta i arbete med framtagande och underhåll av processer där licenshantering ingår 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har för tjänsten relevant högskoleutbildning eller annan likvärdig erfarenhet. Du som söker har tidigare arbetat med ovan beskrivna arbetsuppgifter och har erfarenhet av Enterprise licenser och avtal från t.e.x Microsoft, Adobe, Citrix, Cisco.

Vi lägger stor vikt vid att du som söker är kommunikativ och på ett professionellt sätt kan diskutera och ta fram olika former av lösningar tillsammans med våra kunder och leverantörer. Det är också av vikt att du känner dig bekväm med och är smidig i rollen som förhandlare, då en del av arbetet består av att förnya eller teckna nya licensavtal.

Då det i arbetsuppgifterna även ingår administration i form av t ex underhåll av licenser och avtal är det väsentligt att du är strukturerad och noggrann, har förståelse för teknik och mjukvara och att du trivs i en roll som kräver att du håller god ordning och reda.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är självständig med öppenhet som gör dig till en bra samarbetspartner både mot interna och externa partners.

Mycket goda kunskaper i svenska och engelska är ett krav för tjänsten. 

Övrig information

Sista ansökningsdag: 2024-05-28

Anställningsform: Tillsvidare 

Omfattning: Heltid 

Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse 

Antal tjänster: 1 

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Information

Referens:
5169

Publicerad:
2024-05-06

Omfattning:
Heltid

Ort:
Skåne län, Helsingborg

Förvaltning:
Stadsledningsförvaltningen - Digitaliseringsavdelningen

Kontakt

Jerker Olsson

Enhetschef Digitala arbetsplatsen

042-105869

jerker.olsson@helsingborg.se

Robert Lexeklint

Facklig företrädare, Vision

robert.lexeklint@helsingborg.se

Övriga fackförbund nås via Kontaktcenter

042-10 50 00

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.