Helsingborg tar bort Smiley-märkningen

Matställen, skolkök och andra livsmedelsverksamheter har sedan 2004 kunnat få en Smiley-dekal vid en inspektion. Målet har varit att göra det lättare för kunder och besökare att välja en restaurang eller ett café med god livsmedelshantering och god hygien. Miljönämnden har nu bestämt att Smiley-märkningen tas bort i Helsingborg.

Orsaken till att Smiley-märkningen tas bort beror på att märkningen inte haft den effekt som staden har önskat. Märkningen kan heller inte användas tillsammans med Livsmedelsverkets nya riskklassningsmodell som börjar gälla den 1 januari 2024, läs mer på Livsmedelsverkets webbplats.

– Även om systemet med Smiley-märkningen upphör kommer vårt fokus fortsätta vara att säkerställa säker och redlig mat för alla i Helsingborg, säger Olu Lindström, avdelningschef på miljöförvaltningen i Helsingborgs stad.

Alla Smiley-dekaler slutar gälla 1 januari 2023

Om du driver en livsmedelsverksamhet måste du själv ta ner och slänga dekalen. Läs mer om hur din verksamhet påverkas på foretagare.helsingborg.se.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 - 17.00

Torsdag: 08.00 - 18.00

Fredag: 08.00 - 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.