Nu fungerar all e-post i staden igen

Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Efter omfattande störningar fungerar nu Helsingborgs stads e-postsystem fullt ut igen. Majoriteten av de mejl som skickats till staden medan störningarna pågick har kommit fram. Om du inte får svar, mejla oss igen.

Den 23 november uppstod omfattande problem med Helsingborgs stads e-postsystem. Plötsligt gick det varken att skicka eller ta emot mejl. Det innebar att ingen kunde mejla till staden och att staden inte kunde mejla ut.

Arbetet med att få igång e-postsystemen satte igång omedelbart.

Efter tre dagar gick det att mejla Kontaktcenter. Efter åtta dagar kunde samtliga medarbetare skicka och ta emot mejl. Den 18 december fick de sista medarbetarna tillbaka även sin mejlhistorik.

Det betyder att det återigen går att mejla till och från staden, precis som vanligt.

De flesta mejl har kommit fram, men inte alla

Majoriteten av de mejl som skickades medan störningarna pågick har kommit fram, men det finns undantag:

  • Mejl som skickades till staden mellan den 23 och 28 november. Om ditt mejl inte kom fram ska du ha fått ett felmeddelande om detta.
  • Mejl som skickades till staden den 29 november. Det är inte säkert att du har fått ett felmeddelande om detta.

Vet du att du har skickat ett viktigt mejl till staden mellan den 23 november och 18 december och svaret dröjer, vänligen hör av dig igen.

Vad var det som hände?

Det inträffade ett fel i den tekniska miljön som gjorde att det inte gick att ta emot och skicka e-post till Helsingborgs stad. Problemet var isolerat till lagringsmiljön och servrarna för e-posthanteringen.

Var det någon form av it-attack som låg bakom?

Nej, det var det inte. Det var ett tekniskt fel i driftsmiljön och vi har inga indikationer på att det är en attack eller någon utomstående part som ligger bakom.

Har du frågor om hur du kan ha påverkats?

Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet för Helsingborgs stads nämnder kan du mejla till dataskyddsombud@helsingborg.se. Du kan också nå dataskyddsombudet via Helsingborg Kontaktcenter på telefon 042-10 50 00, eller genom att skriva brev till oss:

Helsingborgs stad
251 89 Helsingborg

Det går även att skicka e-post till kontaktcenter på kontaktcenter@helsingborg.se och via telefonnummer 042-10 50 00, eller att kontakta Helsingborgs stad på Facebook eller Instagram.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.