Vi närmar oss EU-valet – var försiktig med vad du delar i sociala medier

I en tid präglad av kris, krig och stora händelser i omvärlden försöker många påverka din bild av verkligheten och vilseleda dig med falsk information. Du utsätts bland annat via sociala medier. I juni är det EU-val och det finns risk för kampanjer som vill störa och påverka resultatet. Vi vill därför varna för desinformation. Var försiktig när du delar och interagerar i sociala medier.

Man arbetar vid datorn

Desinformation innebär att någon sprider falsk information för att påverka och styra vad andra ska tänka och tycka. Syftet är att störa den öppna debatten och försvaga tilliten till vårt samhälle.

Vi möts av ett enormt informationsflöde varje dag. Via internet och sociala medier kan desinformation spridas lätt och snabbt.

Det kan upplevas knepigt ibland att vara källkritisk på sociala medier. Till exempel när det gäller inlägg som handlar om krig, konflikter eller politiskt laddade frågor. Var därför uppmärksam när du delar inlägg.

Tips och råd kring hur du kan agera

  • Var vaksam när du får information och bilder i flödet som skrämmer och skapar starka känslor. Det kan vara ett sätt att sprida desinformation.
  • Är avsändaren otydlig? Dela inte om du inte vet vem som är avsändare. Undersök webbadress, kontonamn och kontaktuppgifter.
  • Dela inte om du inte har sett och läst hela inlägget. Risken är annars att du bidrar till att sprida desinformation.
  • Fundera kring vilka källor som du kan lita på. Dubbelkolla informationen.
  • Var försiktig med att interagera med nya konton som saknar foto och har väldigt få följare. Risken är att det inte är riktiga personer eller företag utan är fejkade konton som ingår i en kampanj.
  • Tänk på att i frågor där du är som mest övertygad är du också mest lättlurad. Det gör dig mer känslig för desinformation.

Mer om hur du undviker desinformation

Råd kring att vara källkritisk, att avgöra vad som är trovärdigt och ifrågasätta det du läser, mer information på Internetstiftelsens webbplats. 

Fem knep för att genomskåda fejk på internet, läs mer på Internetstiftelsens webbplats. 

Tips på Myndigheten för psykologiskt försvars MPF:s webbplats hur du känner igen desinformation.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.