Att flytta till äldreboende

För en äldre person som ska flytta till ett äldreboende direkt från sitt hem kan flytten vara förknippad med oro och känslor av olust. Om personen är dement är det inte säkert att man förstår varför man måste flytta. En invånare som är nära anhörig till en sådan person, har kontaktat krångelombudsmannen.

Invånaren berättar:

Invånaren berättar att när erbjudandet om en plats kom, efter två månaders väntetid, var hon tvungen att genomföra flytten åt sin make inom fem dagar för att inte förlora platsen. Invånaren löste situationen genom att tjata, blanda in chefer och lyckades på så sätt förhandla sig till några extra dagar mot betalning. Hon tycker att processen blev krånglig och att femdagarsregeln är orimlig och omänsklig.

Invånaren berättar att en anhörig som ska hjälpa en familjemedlem med en flytt till ett äldreboende har många små och stora uppgifter att fixa. För att veta hur den nya lägenheten kan möbleras och vilka möbler som ska tas med behöver man först se lägenheten, därefter boka flyttbil, packa saker, kläder, husgeråd och mediciner, ordna med hemförsäkring, telefon, tv, tidningar, beställa flytt av hjälpmedel, folkbokföring och märka upp kläder. Vissa besök på vårdcentralen, liksom färdtjänsten skulle avbokas, trygghetslarmet skulle sägas upp.

”Man vill också hinna med möten med personalen på det nya boendet för att prata om kosten, sjukgymnastiken och alla vardagsrutiner. Personalen i hemtjänsten har lärt känna min man, de kan hans rutiner och vet vad som fungerar bra för honom. Jag trodde att de skulle hjälpa till med överlämning av information till den nya personalen på äldreboendet, men så blev det inte.”

Invånaren berättar vidare att för hennes man blev detta inte bra. Han visste att han skulle flytta, men inte vart och inte när. ”När beskedet kom skulle han kastas iväg hals över huvud. För honom, som har en demensdiagnos, blev detta extra känsligt. Han hade behövt mer tid för att informationen skulle landa. Vi behövde fler dagar för att få på plats det som var viktigt för honom i det nya boendet. ”

”Svaren jag fick från personalen handlade bara om att han skulle komma på plats och att vi kunde ta det andra senare. De sa bokstavligen att jag bara behövde packa mediciner, kläder och toalettartiklar, så kunde allt annat lösas sen. Man menade alltså på allvar att min man skulle flytta till sitt nya hem och bara ha en säng, tills det andra kunde vara på plats. Vilken start på det som ska vara hans hem, kanske resten av livet! Den här regeln gjorde det inte heller lättare för personalen på boendet, när förtroendet skadades är redan från början.”

Krångelombudsmannens kommentar:

Kan staden se över regeln att flytten måste ske inom fem dagar? Kanske kan regeln fortsätta att tillämpas för den som flyttar från ett korttidsboende, men utformas annorlunda för den som flyttar hemifrån? Finns det annat staden kan göra för att underlätta processen runt själva flytten? Om staden kartlägger kundresan från ansökan till första tiden på äldreboendet skulle det finnas ett bra underlag för att kunna utveckla information, processer och arbetssätt för en mindre krånglig och mer omsorgsfull upplevelse för äldre och anhöriga.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Denna webbplats är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämpas.