Otydliga riktlinjer vid ansökan om föreningsbidrag
En förening har ansökt om och fått hyres- och administrationsbidrag av staden i många år, men under sommaren 2025 blev de inte beviljade bidraget med motiveringen att de inte är en regelrätt pensionärsförening.
Föreningen ansåg att beslutet var felaktigt och då avslaget inte går att överklaga vände de sig till krångelombudsmannen.
Ansvaret och administrationen för bidraget lämnades över från idrott- och fritidsnämnden till vård- och omsorgsnämnden den 1 januari 2024. Om en pensionärsförening behöver vara ansluten till en riksorganisation eller ej har tolkats olika, vilket ledde till att vård- och omsorgsnämnden avslog ansökan sommaren 2025.
Efter dialog med krångelombudsmannen beslutade vård- och omsorgsförvaltningen att åter öppna ansökan för föreningen. En annan förening som fått avslag på samma grund, fick också möjlighet att ansöka om bidraget igen.
Under sommaren 2025 tog vård- och omsorgsförvaltningen fram förslag på nya, tydligare riktlinjer som vård- och omsorgsnämnden ska ta beslut om.
Genomförda insatser:
- Dialog med föreningen för att få förståelse för ärendet och ge återkoppling.
- Utforskande av händelseförloppet och granskning av beslutsunderlag samt riktlinjer.
- Dialog med nuvarande och tidigare handläggare på vård- och omsorgsförvaltningen och skol- och fritidsförvaltningen.
- Vård- och omsorgsförvaltningen beslutade att öppna ansökan igen.
- Återkoppling till föreningen om ny möjlighet att ansöka.
Lärdomar, framgångsfaktorer och effekt:
- Vikten av att överlämningar mellan förvaltningar sker med tydlig ansvarsfördelning och informationsöverföring.
- Vikten av att riktlinjer och krav är tydligt dokumenterade och tillgängliga för både föreningar och handläggare.
- En framgångsfaktor har varit tydligt ansvarstagande och lösningsorienterad dialog, vilket gjorde att ärendet kunde lösas snabbt.
- Effekt: Föreningarna fick möjlighet att ansöka igen. Lärdomarna tas med i det fortsatta arbetet med föreningsbidrag.