Skolbyte under pågående läsår

Helsingborgs stads hantering av skolbyte under pågående läsår krånglade till det för barn och vårdnadshavare i olika situationer. Flera hörde av sig till KrånglO.

Drabbade av krångel var de som behövde byta skola under pågående läsår, till exempel på grund av en flytt inom kommunen. Även elever och vårdnadshavare som flyttade till Helsingborg från annan kommun och som behövde plats i grundskola under pågående läsår hörde av sig. En tredje drabbad grupp var de som flyttade till Helsingborg och som behövde skola till det nya läsåret, när beslutet om flytt togs efter stadens ordinarie skolvalsperiod i december och januari.

En socialsekreterares berättelse

En socialsekreterare i Helsingborg försökte att hjälpa sin klient som behövde plats i grundskola för sin son. Pojken hade under ett par år bott i familjehem och skulle flytta tillbaka till sin mamma i Helsingborg. De ansökte om plats i grundskola på den pappersblankett som staden tillhandahöll. Men tiden gick och det kom ingen återkoppling på ansökan. Till slut ringde socialsekreteraren och mamman den skola som de sökt till. Rektor upplyste om att skolan inte hade plats och att familjen bodde i en annan skolas ”upptagningsområde”.

Det skulle krävas ytterligare tre ansökningar, massor av telefonsamtal och besök på kontaktcenter innan pojken till slut fick en skolplacering. När beslutet kom, en vecka in på vårterminen, hade socialsekreteraren, mamman och sonen i mer än tio veckor försökt att få en plats på skola i Helsingborg. På grund av flera brister i stadens hantering hade pojken inte kunnat fullgöra sin skolplikt under terminens sex första skoldagar.

En inflyttande familjs berättelse

En familj som skulle flytta till Helsingborg var med om en liknande krånglig process. Familjen hade köpt hus i Helsingborg men ännu inte flyttat. Planen var att barnen skulle börja skola och förskola i Helsingborg på det nya läsåret efter sommaren. Köpekontraktet på huset skrevs i mars, då kommunens skolvalsperiod var över. Familjen började direkt att söka skola och önskade den kommunala grundskola som låg närmast det nya huset. Men ingen skola hade plats. Vart familjen än vände sig fick de nej. De kontaktade massor av olika skolor. Det blev ett jagande, mejlande och ringade som pågick i flera månader. Till slut kunde rektor på en skola erbjuda en plats och sonen kunde börja vid höstterminens start, men då var föräldrarna både arga och uppgivna. De undrade varför staden bara hade en pappersblankett för ansökan och varför ingen samordnar placeringarna. Var det verkligen var meningen att man skulle ringa runt och jaga skola själv?

KrånglOs uppmaning

KrånglO uppmanade skol- och fritidsförvaltningen att se över rutiner, att kvalitetssäkra och förenkla processen för vårdnadshavare genom att:

  • Ersätta eller komplettera dagens pappersblankett med en e-tjänst för ansökan.
  • Säkerställa att den som ansöker får ett kvitto på att ansökan har inkommit till staden.
  • Samordna hanteringen av ansökningar så att vårdnadshavare under processens gång kan få besked om var i processen ansökan befinner sig utan att behöva ringa runt.
  • Förtydliga informationen på stadens webbplats.
  • Ta fram tydliga rutinbeskrivningar som stöd till rektorer, så att alla gör lika och lämnar samma information.

Detta gjorde staden

Skol- och fritidsförvaltningen tog tillsammans med digitaliseringsavdelningen fram en e-tjänst för skolbyte under pågående läsår. Den nya e-tjänsten säkerställer att båda vårdnadshavarna (om det finns två) skriver under ansökan. De som använder e-tjänsten får en bekräftelse på att ansökan är mottagen och information om hur den kommer att hanteras. I den nya rutinen som stadens grundskolor arbetar efter är riktlinjen att processen ska ta max tio arbetsdagar från att båda vårdnadshavarna godkänt ansökan tills de får besked om placering. E-tjänsten hanterar inte fristående skolor då de är egna huvudmän med egna placeringsrutiner. Den nya e-tjänsten lanserades våren 2023. I samband med lanseringen av e-tjänsten förtydligades informationen på stadens webbplats.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.