Skolvalsplaceringar

Vintern 2023 gjorde en invånare i staden skolvalet för sin dotter som skulle börja i förskoleklass till hösten.

Han följde stadens instruktioner om att lista och rangordna tre skolor. När beslutet om placering kom visade det sig att dottern inte fått placering på någon av de skolor som föräldrarna önskat. Mannen försökte då att sätta sig in i hur skolvalet fungerar i Helsingborg. Till sin förfäran upptäckte han att om han hade rangordnat skolorna på ett annat sätt än så som staden informerar om att man ska göra, då hade dottern fått placering på familjens andrahandsval.

Mannen menade att den urvalsmetod som Helsingborg använder för skolplacering i grundskolan (direktantagning) ger vårdnadshavare anledning att vara taktiska när de gör rangordningen i skolvalet. Föräldrar som har genomskådat systemet kan använda det till sin fördel och föräldrar som inte förstår systemet riskerar att drabbas negativt.

Han saknade information om att direktantagningsmetoden innebär att vårdnadshavare som rankar en skola som sitt andraval förlorar sin prioritet framför elever som rankar den som sitt förstaval. Om en skolas platser fylls upp av alla som önskat den i första hand, så kommer andra elever som inte har fått placering på sina förstahandsval och som har den aktuella skolan som sitt andrahandsval, aldrig att prövas.

Då detta inte kändes som en rättssäker myndighetsutövning ville mannen veta mer. Han satte sig in i vad skollagen säger om urvalssystem, han tog reda på hur några andra kommuner gör och han läste forskarrapporter. Hans slutsats var att det finns bättre metoder för urval. Mannen kontaktade skol- och fritidsförvaltningen för att få ett samtal om detta. Men där upplevde han inte att någon ville lyssna. De förklaringar han fick var att staden redan hade den bästa metoden för att göra skolplaceringar.

Krångelombudsmannen uppmanade skol- och fritidsförvaltningen att sätta sig in i invånarens förslag till lösning och bedöma förslaget utifrån fördelar och nackdelar, samt att ge invånaren en saklig förklaring till hur man ställer sig till förslaget.

Detta gjorde staden

Skol- och fritidsförvaltningen har valt att övergå till ett digitalt system för skolplaceringar. I det nya systemet tillämpas inte direktantagning, utan nu är det den relativa närheten till en skola som styr skolplaceringen, oavsett om det är ett första- andra- eller tredjehandsval. Det nya systemet började användas i samband med skolvalet inför läsåret 2024/2025. Systemet, som heter Optiplan, används av många svenska kommuner.

Skol- och fritidsförvaltningen tog beslutet att införa Optiplan för att göra arbetssättet runt skolplaceringarna mindre personberoende och för att skapa en enklare och säkrare administration. Det nya systemet är lättare att förklara och därmed lättare att förstå för vårdnadshavare, vilket förhoppningsvis kan leda till en hög tillit till skolplaceringarna.

Men skolvalet är komplext. Placeringen av en elev ska i första hand utgå från vårdnadshavarnas önskemål, men får inte gå ut över ett annat barns berättigade krav på placering vid en skolenhet nära hemmet. Oavsett vilken metod som används kommer det att finnas vårdnadshavare och elever som inte får sina val tillgodosedda. Det nya systemet som införts i Helsingborg gör inte att fler får sina förstahandsval. När inte alla kan få sina val tillgodosedda (vilket naturligtvis hade varit det allra bästa) tenderar de som fick den skola de ville att vara nöjda med systemet, medan de som inte fick det blir ledsna och besvikna.

Efter första året med det nya digitala systemet för skolplaceringar kan skol- och fritidsförvaltningen konstatera att antalet vårdnadshavare som hört av sig med synpunkter eller frågor på skolplaceringen inte har minskat. Antalet överklaganden på skolplacering har inte heller minskat. Skol- och fritidsförvaltningen lägger därför fortsatt mycket tid på att samtala med och förklara för dem som inte är nöjda. Förvaltningen försöker kontinuerligt förbättra informationen så att alla som gör skolvalet ska förstå hur man gör och hur urvalen görs i de fall då en skola inte har plats till alla sökande.

Förhoppningen och målet är att alla, även de som inte får sina val tillgodosedda, kan acceptera besluten och lita på att de är rättvisa.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.