Erfaren verksamhetschef/enhetschef till resursuppdrag

För att möta trender i vår omvärld och den påverkan det ger genomfördes en organisationsöversyn under 2023 med syfte att säkerställa att vår förvaltning står sig väl rustad för uppdraget långsiktigt. 

Om arbetsplatsen

På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi med människor. Riktiga människor. Människor som, precis som du, lever livet. Vi är cirka 4500 medarbetare – från undersköterskor, stödassistenter, sjuksköterskor, fysioterapeuter och arbetsterapeuter till ekonomer, utredare och biståndshandläggare som på olika sätt bidrar till att stadens äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett rikt och självständigt liv.

I januari i år startade vår nya organisation med två avdelningschefer, en inom äldreomsorg samt en inom funktionsstöd vi skapade också mindre verksamhetsområden med utvecklingsresurser verksamhetsnära. Nu finns det förutsättningar för aktivt och nära ledarskap, utvecklingskraft och strategiskt arbete med helhetssyn.

Vår målsättning är en vård- och omsorgsförvaltning som ligger i framkant, på riktigt, med kundens fokus! 

Arbetsuppgifter

Verksamhetsområdet arbetar för en personcentrerad och jämlik vård och omsorg, utifrån nämndens mål och inriktning och förvaltningens prioriterade områden.   

Avdelningen befinner sig i ett expansivt skede, målgrupperna växer samtidigt som vården har utmaningar med bemanning. Digitala lösningar och rätt händer ska göra rätt saker. För att klara dagens, och även det kommande vårdbehovet, krävs det nya arbetssätt och digitala lösningar för att våra kunder ska ha ett så självständigt liv som möjligt men också för ett effektivt nyttjande av resurser och kompetens. 

I detta uppdrag som verksamhetschef/enhetschef kommer du att vara en resurs och ha en stöttande funktion. Du kommer att vara en del i det övergripande ledningsansvaret för enheterna inom Hemvård och HSL. Vi har en stor verksamhet med stor rörlighet och för att skapa en stabilare organisation och minimera sårbarenheten när till exempel en chef har en längre frånvaro, behöver stöd eller om vi befinner oss mellan två rekryteringar, inrättar vi nu denna nya tjänst.

Uppdraget är därför lite mer komplext men också med stora möjlighet, utmaningar och med en varierande vardag där du kommer behöva stötta där behovet finns. Allt från ett par veckor till flera månader utifrån behovet. Du kommer att ingå i avdelningschefens förvaltningsgrupp med fokus på det kundnära ledarskapet. Tillsammans är ett nyckelord för oss. I både intern och extern samverkan önskar vi att du bidrar till det.

Vad vi erbjuder 

Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Arbetsplatsen är rökfri och hälsomedveten. Som anställd får du ett friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år.

Kvalifikationer

Vi söker dig med flerårig arbetslivserfarenhet i ledande befattning som verksamhetschef och erfarenhet av att leda andra chefer. Högskoleexamen med legitimation inom HSL är ett krav.   

Du ser möjligheter och är inlyssnande samtidigt som du bidrar med din erfarenhet. Du är engagerad och trygg i din person och i ditt ledarskap. Du vågar tänka nytt och du har ett genuint intresse för verksamheten och medarbetare men främst ett stort kundfokus. Ett aktivt och nära ledarskap är prioriterat hos dig men även att skapa god arbetsmiljö. Att se avvikelser som ett led i att utveckla verksamheten och skapa förflyttningar i verksamheten med bland annat utsatta mål och nyckeltal är viktigt för dig.

Förmågan att planera och göra prioriteringar som leder verksamhetsområdet framåt genom transparenta dialoger och god kommunikation är stor hos dig och genom det skapar du också engagemang och framtidstro. Rollen kräver att du snabbt ska kunna uppfatta verksamhetens behov och leda samt coacha andra chefer och medarbetare där det behövs.

Vi ser gärna att du har ett brett nätverk inom regional eller kommunal verksamhet. Du har goda kunskaper kring den lagstiftning som styr inom verksamhetsområde och du har erfarenhet av arbete inom en politiskt styrd organisation och samverkansdialog med fackliga parter.

Att jobba i Helsingborgs stad

Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, båda idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden.

Övrig information

Intervjuer sker i två steg, digital intervju 27/8 eller 29/8, efter urval fysisk intervju 4/9. För att vara rädda om varandras tid och förväntningar önskar vi att du anger löneanspråk och tillträdesdatum i din ansökan.

Sista ansökningsdag: 2024 08 18

Helsingborgs stad arbetar mot diskriminering och för främjande av alla människors lika rättigheter och möjligheter. Sökande oavsett bakgrund är välkomna att söka till Helsingborgs stad. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Innan en anställning på vård- och omsorgsförvaltningen begär vi att du visar upp ett giltigt utdrag i oöppnat kuvert från polisens belastningsregister. Du kan redan nu beställa ett belastningsregister för att påskynda rekryteringsprocessen: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Innan anställning kommer vi göra en kontroll av medborgarskap. Du kommer behöva uppvisa pass, nationellt ID-kort eller personbevis. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du även styrka ett giltigt arbetstillstånd eller att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd enligt Utlänningsförordningen 6 kap. §13a. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Information

Referens:
5357

Publicerad:
2024-07-26

Omfattning:
Heltid

Ort:
Skåne län, Helsingborg

Förvaltning:
Vård- och omsorgsförvaltningen - Verksamheten

Kontakt

Titti Unosdotter

Avdelningschef

042 - 10 21 28

titti.unosdotter@helsingborg.se

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.