Intresseanmälan för timvikariat

Är du en person som har engagemang, uppskattar variation och värdesätter ett meningsfullt arbete? 

Välkommen med din ansökan redan idag!

Om arbetsplatsen

På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi med människor. Riktiga människor. Människor som, precis som du, lever livet. Vi är cirka 4500 medarbetare – från undersköterskor, sjuksköterskor, fysioterapeuter och arbetsterapeuter till ekonomer, utredare och biståndshandläggare som på olika sätt bidrar till att stadens äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett rikt och självständigt liv.

Vad vi erbjuder

Arbetsplatsen är rökfri och hälsomedveten. Som anställd får du ett friskvårdsbidrag på 250 kronor per arbetad månad.

Arbetsuppgifter

Som timvikarie på Vård- och omsorgsförvaltningen arbetar du med att möjliggöra för den enskilde att leva ett så självständigt liv som möjligt. Arbetsuppgifterna innebär att underlätta det dagliga livet för personer som på grund av ålder, sjukdom eller funktionsnedsättning behöver stöd för att klara sig i vardagen. Våra enheter är öppna dygnet runt, årets alla dagar. Därför behöver du kunna arbeta varierande arbetstider under dag, kväll och natt, både vardagar och helger.

Vårdboende

På våra vårdboenden och inom korttidsenheten kommer du att att möta personer som är i behov av vård och omsorg. Du kommer få hjälpa våra hyresgäster med den dagliga omvårdnaden som innefattar personlig omvårdnad, stöd vid måltider och social samvaro. Du kommer också att delta i boendets olika aktiviteter för våra hyresgäster. Vissa vårdboende har demensavdelning, där det kan finnas oroliga hyresgäster med speciella behov.

Hemvård

Inom hemvården arbetar du med att stödja våra kunder som bor kvar i det egna hemmet med omsorg i form av personlig omvårdnad, stöd vid måltider och social samvaro. Du får ett arbetskort för ditt arbetspass och utifrån det arbetar du framförallt självständigt, men vissa arbetsmoment gör du tillsammans med dina kollegor. Du börjar alltid passet från din arbetsplats och du tar dig mellan kunderna med tjänstecykel eller tjänstebil. Här får du verkligen röra på dig!

LSS

Inom funktionshinderomsorgen arbetar du med personer med olika funktionsvariationer. Ditt uppdrag är att stärka den enskildes förmåga att leva ett så självständigt liv som möjligt. Du kommer att vara våra brukares förlängda arm i vardagen, vilket innebär att du stödjer våra brukare i olika aktiviteter, med hygienen och hjälper till vid måltider. Du kan arbeta på gruppboende, serviceboende, korttidsboende, barn- och ungdomsboende, daglig verksamhet eller inom personlig assistans. 

Kvalifikationer

För att arbeta inom äldreomsorgen behöver du vara social, empatisk och initiativrik. Specifikt för vårdboende är att du ska kunna arbeta både självständigt och i team. Inom hemvården är det av vikt att du är ansvarstagande och självgående, samt att du kan och vill cykla i tjänsten. 

För att arbeta inom LSS är det viktigt att du är lugn och trygg i dig själv. Du har förståelsen för att alla är och reagerar olika samt har lätt för att skapa relationer med dem du arbetar med. Du är ansvarsfull och noggrann. Då situationer snabbt kan förändras har du lätt för att hitta lösningar och är flexibel.

För att gå vidare i rekryteringsprocessen och kunna bli erbjuden anställning behöver du 

  • vara 18 år fyllda då arbetet innefattar oregelbundna arbetstider (AFS 2012:3)
  • ha goda kunskaper i det svenska språket i både tal och skrift, då det krävs att du kan kommunicera med hyresgäst/kund/brukare, anhöriga och kollegor, skriva och ta del av vårddokumentation samt dela ut medicin
  • kunna hjälpa både män och kvinnor med personlig omvårdnad såsom toalettbesök, dusch, intimhygien med mera.

Det är meriterande om du har B-körkort samt om du har utbildning och/eller erfarenhet inom vård och omsorg. Även du som har annat studieområde eller andra erfarenheter är välkommen att söka.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Att jobba i Helsingborgs stad

Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, båda idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden.

Övrig information

Anställningsform: Timvikariat

Vi tillämpar löpande rekrytering.

Om du har en relevant utbildning, vänligen bifoga intyg för påbörjad utbildning eller yrkesbevis/slutbetyg för dessa studier i din ansökan. Svara noga på urvalsfrågorna i din ansökan.

Helsingborgs stad arbetar mot diskriminering och för främjande av alla människors lika rättigheter och möjligheter. Sökande oavsett bakgrund är välkomna att söka till Helsingborgs stad. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Innan en anställning på vård- och omsorgsförvaltningen begär vi att du visar upp ett giltigt utdrag i oöppnat kuvert från polisens belastningsregister. Du kan redan nu beställa ett belastningsregister för att påskynda rekryteringsprocessen: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Innan anställning kommer vi göra en kontroll av medborgarskap. Du kommer behöva uppvisa pass, nationellt ID-kort eller personbevis. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du även styrka ett giltigt arbetstillstånd eller att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd enligt Utlänningsförordningen 6 kap. §13a. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Information

Referens:
5284

Publicerad:
2024-06-24

Omfattning:
Timavlönad

Ort:
Skåne län, Helsingborg

Förvaltning:
Vård- och omsorgsförvaltningen

Kontakt

Emma Nilsson

Rekryterare

vofbr.vikarierekrytering@helsingborg.se

Janne Arvola

Rekryterare

vofbr.vikarierekrytering@helsingborg.se

Isabella Axelsson

Rekryteringsassistent

vofbr.vikarierekrytering@helsingborg.se

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.