Helleringen är en toalettring som ska bidra till ökad livskvalitet på stadens vårdboenden

När minnet sviker kan vardagliga rutiner som att sköta magen gå i glömska. Hur ska då sjuksköterskor ha koll på att vårdtagaren dagligen sköter sina behov? Helleringen är ett redskap som ska registrera toalettbesök för personer som lider av kognitiv svikt för att säkerställa att rätt vårdinsatser genomförs.

Det är viktigt att ha koll på toalettbesök då en längre tids förstoppning i värsta fall kan leda till smärtsamma tarmvred. Förstoppning kan även leda till viktminskning, illamående och minskad aptit vilket försämrar livskvalitén hos för övrigt fysiskt friska personer.

– Många klarar sig själva och kan säga till om de är hårda i magen. Men de som inte kan riskerar att bli allvarligt förstoppade, och det kan leda till fysiska symptom som deras hjärna inte kan tolka. Målet med Helleringen är alltså förbättrad livskvalitet för en person där minnet sviker, säger Helle Wictor som tagit fram Helleringen och till vardags är sjuksköterska på Valltorps vårdboende, vård- och omsorgsförvaltningen i Helsingborgs stad.

Toasitsen hjälper till att rapportera när någon varit på toaletten. Det fungerar tekniskt så att en liten radar i sitsen registrerar toalettbesöket. Det hjälper vårdpersonal att vårda personer med exempelvis demens på ett bättre sätt. Så att en person som är förstoppad får den hjälp som hen behöver.

Innovationen håller på att testas

Helleringen är under utveckling sedan hösten 2022. Den är inte färdig att användas än.

Testerna pågår just nu på en toalett på EC Solutions kontor. Varje besökare ansluter sig till Helleringen via en app och registrerar där vad som skedde under besöket. Målet är att testa Helleringen på tio prototyper våren 2023, som ska samla in 3000 data set, vilket innebär 3000 unika toalettbesök. Denna data ska sedan användas för att träna Helleringens maskininlärningsalgoritm att bli mer träffsäker.

– Det ska bli jättespännande att se hur testerna går nu. Fungerar allt som vi tänkt kan det verkligen bli en tillgång i vårt arbete för att vi ska kunna ge patienterna rätt behandling, säger Helle Wictor.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.