Kan 3D-printade e-Miles vara framtidens mobilitetslösning?

Ett eldrivet och 3D-printat fordon som kan lastas framifrån och bakifrån, som dessutom klarar både människor och gods – kan det vara framtidens mobilitetslösning i städerna? Nu ska Helsingborgs stad och Lunds universitet utforska just det.

Ett zebrarandig bil står parkerad framför entrén till Prismahuset i Oceanhamnen, täckt av glaspartier.

Världens städer växer, trafiken i dem blir allt intensivare och transportsektorn slukar allt mer av jordens resurser. Om vi ska klara en grön omställning behöver vi hitta nya transportlösningar. I Helsingborg är målet att bli klimatneutrala redan 2030.

– e-Miles mobilitetslösning är ett exempel på den typen av lösningar som vi ofta pratat om som framtidens lösningar, men som egentligen redan finns här och nu. Utmaningen kanske inte är att komma på idén och tekniken utan att säkerställa nya användningsområden. Det här initiativet kommer inte göra oss klimatneutrala till 2030, men det kommer ge oss möjlighet att fundera på hur snabbt utvecklingen nu går och vad som krävs för att vi ska klara av att göra omställningar kopplat till klimat och transporter, säger Åsa Bjering, som driver innovationsinitiativet från Helsingborgs stads sida.

Första gången fordonet visas utanför Spanien

Fordonet kommer från det spanska företaget ­­e-Miles. När det i februari visades upp under invigningen av Helsingborgs nya center för innovation, Parken, var det första gången fordonet visades upp utanför Spanien.

Det som gör fordonet spännande är att det kan lastas både framifrån och bakifrån, samt att det klarar både människor och gods. Det är dessutom eldrivet och 3D-printat.

Två personer sitter inuti det zebrarandiga fordonet, med framluckan öppen.
Det 3D-printade fordonet kan lastas både framifrån och bakifrån. Här provkör Helsingborgs stads kommunstyrelseordförande, Christian Orsing (till höger), e-Miles.

Ska testas och utvecklas i Helsingborg

Helsingborgs stad, Lunds universitet och e-Miles har undertecknat en gemensam avsiktsförklaring. Målet är att fordonet ska testas och utvecklas i Helsingborg. Exakt hur är inte spikat.

– Center för innovation ska fungera just som en mötesplats där akademi och näringsliv interagerar med staden i att finna nya lösningar till nytta för oss som bor här. e-Miles hoppade på idén med en öppen innovationsprocess tillsammans med oss och Lunds universitet efter att vi träffat dem på den stora Smart city-mässan i Barcelona i november. Det här är ingen stor eller kostsam process, vi kommer göra några use cases där vi och de företag som vill utforskar hur en sådan här framtida mobilitetslösning skulle kunna bidra till att förflytta människor och gods på ett smidigt sätt. Nyfikenhet och att finna vägar att tänka nytt tillsammans står i centrum i den här processen, säger Åsa Bjering.

Den zebrarandiga bilen parkerad utanför entrén till Parken i Oceanhamnen, omgiven av publik som tittar och fotograferar.
e-Miles på plats i Helsingborg i samband med invigningen av Parken, stadens nya center för innovation.

Lång tradition av logistik

Helsingborg har en lång tradition av logistik. Här finns ett stort kluster av logistikföretag och e-handel. Här finns färjor, motorvägar och järnvägar som knyter ihop Norden med resten av Europa. Här finns Sveriges näst största containerhamn.

Att e-Miles provar sina vingar just här är inte så konstigt.

– Flera förvaltningar har sagt att de gärna är med i workshops och funderar på hur nya mobilitetslösningar kan användas i stadens verksamheter. Lunds universitet har involverat lösningen i några av sina kurser. Nu är prototypen tillbaka i Barcelona och vi utforskar bland annat om vi skulle kunna 3D-printa en prototyp i Helsingborg. Vi har en bra dialog med företaget i Spanie, de är fortsatt med i diskussioner om hur deras lösning kan möta våra verksamheters och invånares behov för framtiden, säger Åsa Bjering.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.