Robotprojekt visar stor potential för att förbättra användningen av fordon för mikromobilitet

Tidigare i år presenterades förstudien av projektet HelsingBotica. Den belyser potentialen för innovativa lösningar inom mikromobilitet och autonoma leveranser. Det banar väg för smartare och säkrare urbana transporter. Nästa steg är ett pågående projekt som syftar till att öka kunskapen om möjligheterna till e-handelsleveranser med robotar i sista milen-lösningar.

Förstudien fokuserade på datadelning för förbättrad mikromobilitet och en pilot för autonoma leveransrobotar, med Helsingborgs stad som testbädd. Studien undersökte nya metoder för att förbättra användningen av mikromobilitetsfordon, särskilt inom vägnät för cyklar och fotgängare.

Studien använde också autonoma fordon för att samla in bilder och tillämpade maskininlärning för att öka kunskapen om infrastruktur. Medan den framgångsrikt demonstrerade genomförbarheten av att samla in bilder av vägnätet, identifierade den också unika utmaningar, såsom varierande vinklar och hinder som exempelvis grus, som behövde uppmärksammas.

I den fortsatta projektfasen är den primära leveransen att avgöra om de teoretiska fördelarna som identifierats kan realiseras och skalas upp. För att uppnå detta är det nödvändigt att genomföra fler än 50 tester av paketleveranser med hjälp av kvartersrobotar under 2025.

Tester kommer att utföras från början till slut, där kunden väljer leveransalternativet “robot” i kassan hos ett onlineapotek. Beställningen kommer att gå igenom hela den samordnade leveranskedjan, från apoteket till bästa transportslag till leveransroboten (Hugo), och slutligen till kundens hem.

Projektet får finansiering från Vinnova genom Drive Sweden. Helsingborgs stad, Univrses, Hugo Tech och VTI var involverade i förstudien. Fortsättningen av projektet, HelsingBotica Community Robot, involverar deltagande av Apotea, Best, Helsingborgs stad, Hugo Tech och VTI.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.