Fler språk
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.
Den 6 mars 2015 skickar presschefen Mattias Hennius ut en pressinformation som har rubriken Helsingborg – staden för dig som vill något. Informationen sänds ut i samband med att Melodifestivalens Andra Chansen ska avgöras i staden. Många besökare utifrån är att vänta. Många journalister också. Staden vill passa på att marknadsföra sig och berättar om vad som händer i Helsingborg det kommande året. Pressinformationen innehåller också hårda fakta och fascinerande bonusinfo som att här bor världens bästa free running-utövare och att Gröningen nere vid sundet sannolikt är världens största fria wifi-zon.
I texten passar staden på att prata om visionen, hur Helsingborg 2035 ska vara den skapande, pulserande, globala, gemensamma och balanserade staden för människor och företag. Hur Helsingborg vill vara staden för den som vill något, som vågar något, som vill skapa något och som vill tänja på gränserna.
Den är därmed ännu ett försök att förklara stadens nya slogan: Helsingborg – staden för dig som vill något. Den har ersatt Den goda staden med delaktighet för alla och den gamla klassikern Sundets pärla. Den nya payoffen har varit föremål för debatt.
En del gillar den, som entreprenören Andreas:
– Jag tycker det är viktigt att ha en framtidsvision. Själv fungerar jag så att jag siktar mot stjärnorna. Det är inte ofta man når dit. Kanske en gång i livet, kanske aldrig. Men om man inte siktar högt kan man inte heller nå högt. Ge allt i det du gör så kommer det att löna sig till slut. Jag vet ingen som lyckats bara genom att göra precis det som krävs. Så för mig rimmar de där raderna helt med hur jag tänker.
Andra avskyr stadens nya slogan, som Sofia:
– Jag säger tvärnej. Vad gör vi med gamla Siv som inte längre vill någonting för att hon är dement? Vad gör vi med människor där livet kom emellan och viljan inte är på topp? Helsingborgs stad är till för alla. Att som huvudslogan bara inkludera dem som vill något ger fel signaler.
Men Sofia har några positiva saker att säga om stadens nya slogan också:
– Det positiva med en slogan som denna är trots allt att den väcker debatt och kan ge upphov till många intressanta diskussioner. Den är på sitt sätt också väldigt neutral oavsett kön, kultur, bakgrund och liknande, men den kommer från fel håll – ovanifrån. Då uppstår det där skavet, den där klyftan mellan högpresterande och lågpresterande, den där obehagligt smygande känslan av nåt man inte gillar som är svårt att ta på, som gör att jag trots allt säger tvärnej.
Även i Helsingborgs Dagblad har folk synpunkter på Staden för dig som vill något. Signaturen Lasse Amber skriver av sig till insändarsidan Min Mening i mitten av mars 2015:
”Varje gång jag kör tillbaka till Helsingborg via Landskronavägen eller E6:an möts jag av en skylt med texten ”Helsingborg – staden för dig som vill något”. ”Jag undrar vad menas med detta?” Finns det något bakom dessa ord och i så fall vad, eller är det ”bara” en reklamslogan? ”Sundets Pärla” var ett statement som fungerade. Vad har Helsingborg att locka med för ”folk som vill något”?
Nästan alla kommuner har en slogan. Nästan överallt rör de upp känslor. När Gävle kommun satsade 221 000 kronor på en ny varumärkesplattform med sloganen Välkommen ombord var det skarp kritik i de lokala tidningarna. Mark Levengood hånade den i radion och frågade sig varför besökarna skulle uppmanas att gå ombord, om de nu äntligen hade hittat till Gävle? Ett av stadens mest kända ansikten, Rolf Lassgård, frågade sig: Välkommen ombord på vadå?
Slogans används för att marknadsföra en kommun. Ibland uppfattas skrönor som officiella slogans. Det finns många som tror att Skurup slänger sig med When in Europe, don’t miss Skurup, men sanningen är att kommunens officiella slogan är Nils Holgerssons hembygd. Europa-blinkningen myntades av en lärare på Skurups folkhögskola för många årtionden sedan och har fastnat i folks medvetande. Men den är alltså för bra för att vara sann.
Stockholm har The capital of Scandinavia. Fråga invånarna i Köpenhamn vad de anser om den saken. Malmö har Mångfald Möten Möjligheter. Sen finns det de putslustiga, som Trosas Världens ände. Och de rent obegripliga, som Vallentunas Var femte invånare är en häst. En del väcker anstöt, som Vellinges Här är friheten större. Enköpings Sveriges närmaste stad är en klassiker. Frågan är om Full fräs i Sotenäs lockar några turister eller ökar inflyttningen?
I Falköping, staden som en gång marknadsförde sig som Sveriges kotätaste kommun, har man gett upp. Nu står där kort och gott: Falköping – kommunen. Möjligen är den en självironisk blinkning mot den gamla utskrattade sloganen om kor, ko-mmunen.
Andra kommuner anspelar på sitt fantastiska läge, även om Kävlinges Ligger bra till får anses vara mer blygsamt än skrytigt. Det är också vanligt att kommuner tycker sig kunna erbjuda det goda livet.
Det finns en förklarande text till Staden för dig som vill något. Staden vill säga att här finns möjligheterna för de som vill skapa, bygga, förändra, uppleva och utvecklas. I Helsingborg finns samverkan mellan forskning, näringsliv, kultur och skola. Här finns ett kreativt centrum med universitetet som motor. Här sker utbyten och samarbeten som får spännande saker att hända. Här är vi delaktiga i stadens utveckling och här bestämmer vi över våra liv. Helsingborg är staden för människor som vill något.
Säkert betyder den olika saker beroende på vem du är och tiden får väl utvisa om den vinner en cementerad plats i det svenska folkmedvetandet.
David Lindman
När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.
Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin
Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00
Torsdag: 08.00 — 18.00
Fredag: 08.00 — 17.00
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.