Fler språk
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.
Carl Rydh hade varit arbetslös i över ett år när en kompis tipsade honom om en praktikplats i projekt DrottningH. Idag är han kommunikationsansvarig för stadsmässan H22 och har varit med på resan mot vision 2035 nästan från början.
– När jag kom in här var jag extremt mottaglig för allt och tänkte bara framåt. Det var först efteråt
som jag förstod vilken stor förändring det var. Han kommer från Småland från början men hade flyttat ner till Malmö för att plugga medie- och kommunikationsvetenskap i Lund. Men efter praktiken på en PR-byrå visste Carl att han inte ville jobba i den branschen. Han ville inte stå på ICA och dela ut nyponsoppa heller.
– Det var ju den typen av annonser som låg ute, demonstrera grejer i butiker och så. Jag hade inte så mycket erfarenhet eller kontakter så det gick dåligt och jag valsade runt på extrajobb och a-kassa ett tag. När pengarna och tålamodet nästan var slut var det en kompis som gav mig numret till Arne Gunnarsson som var stadens kommunikatör i projekt DrottningH. Jag behövde verkligen det giget så jag provade. Tåg till Helsingborg och sen buss upp till Drottninghög. Kontor i bottenplan på gamla lägenhetshus. I projekt DrottningH hölls nu det första stora samrådet med invånarna om hur de ville att området skulle utvecklas. Här provades nya idéer, bland annat hyrde staden tillsammans med
Helsingborgshem in bussar för att köra Drottninghögsborna till Ullared.
– Det fanns mycket motstånd mot den idén men den var briljant. Många ville till Ullared och när de väl satt där i bussen hade vi massor av tid att verkligen träffas och prata om Drottninghög. Vi gjorde andra bra grejer också, till exempel fixade vi en geocaching- aktivitet för ungdomar där de fick lära sig om vad som var på gång i området. Det blev jättepopulärt.
Och det här var något Carl Rydh ville jobba med.
– Det kändes bra att göra något ”på riktigt”. Och det kändes som att hände mycket i Helsingborg, att
det här var ett ställe man ville vara på. När Micco Grönholm kom in som kommunikationsdirektör skrev Carl Rydh en ansökan till honom med syfte att få vara kvar i organisationen, och kanske till och med få lite lön.
– Jag skrev den där ansökan med både lite självdistans och lite kaxighet, och det gillade nog Micco. Jag kom in och fick börja jobba tillsammans med Linda Fastén och Martina Röhmer med medarbetardagarna och i och med det var foten inne.
Första gången Carl Rydh kom i kontakt med Helsingborg 2035 satt han i lägenhetskontoret på Drottninghög.
– Jag tänkte typ ” jag fattar inte”? Det kändes som en intern produkt som var svår att förstå konkret.
Men sedan dess har jag förstått värdet av att ha en riktning som är gemensam för hela staden. Och nej, det är inte konkret men ska inte vara det heller. Under medarbetardagarna var uppgiften att visa exempel på de olika visionsområdena: gemensam, balanserad, global, pulserande och skapande. Allt det som Helsingborg ska vara år 2035.
Carl var runt och pratade med medarbetare på alla förvaltningar.
– Det var en extremt bra skola för att lära sig hur organisationen fungerar. Under själva evenemanget tror jag att de flesta tyckte att det var intressant att se allt man gjorde i andra förvaltningar, det kvittade lite att stod ”pulserande” i taket. Men det var ju även de som tyckte att det var ett påtvingat budskap. Och så är det ju, alla kan eller vill inte bry sig om allt. Men alla bryr sig om något och ofta är det därför man väljer att jobba kommunalt tror jag. Efter medarbetardagarna jobbade Carl med Visionsfonden. Sen kom Joakim Jardenberg in som stadens internetchef.
En del av hans uppdrag var att röra om i grytan, och det gjorde han också.
– Tanken var ju att han skulle ställa saker på ända och provocera lite för att få till förändringar och sätta igång nya tankar. Både han och Micco hade stora ambitioner och jag tyckte att det var mäktigt. Jag var ju så ny så jag var väldigt mottaglig för allt, jag kände att här händer det grejer.
Vad tänker du kring det idag?
– Jag tycker fortfarande att det var helt rätt att göra så. Är det bara mys hela tiden händer det inte ett skit. Vi ska ju våga och testa nytt och det var bland andra Micco, Jocke och Linda som satte det på sin spets. Men nu förstår jag också vilken stor förändring det faktiskt var för organisationen. När Joakim Jardenberg slutade tog Carl Rydh över en del av hans uppgifter, till exempel stadens intranät och en gemensam databas för alla stadens evenemang. Den heta sommaren 2018 var han kommunikationsansvarig för SM-veckan, då mästerskap i över 50 olika sporter avgjordes i Helsingborg och Landskrona.
Nu har han landat på HASAB som kommunikationsansvarig för stadsmässan H22.
– Det är en enormt ambitiös satsning av staden. Vi spänner verkligen bågen och vill återigen göra något stort och komplext. Och helt nytt. Det gör det både spännande och utmanande att jobba med, att skapa nytt är svårt men roligt, det har jag lärt mig nu. Jag har ju egentligen ingen koppling alls till Helsingborg men jag har svårt att tänka mig att jag skulle hitta ett roligare jobb någon annanstans.
När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.
Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin
Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00
Torsdag: 08.00 — 18.00
Fredag: 08.00 — 17.00
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.