Ladda elbil utan eget garage

En privatperson kontaktade krångelombudsmannen och frågade hur man som helsinborgare ska göra om man vill gå över till en miljövänlig laddbil, en elbil man laddar med sladd, om man inte har tillgång till garage? Invånaren berättade att krånglet med laddningen gjorde att familjen fick avstå laddbilen.

”Vi parkerar på gatan framför huset, men där är vi ju inte garanterade en plats”. Detta ledde till att familjen fick skaffa en hybridbil i stället, vilket inte kändes lika bra. Familjen tror att många helsingborgare har fått uppleva och kommer att få uppleva exakt samma sak. Tänk om alla med laddelbil kunde få en parkeringsruta utanför sitt hus, funderar den här familjen.

Krångelombudsmannen kontaktade stadsbyggnadsförvaltningen med frågor om vad som görs av staden för att öka tillgången till publika laddpunkter. Pågår några satsningar, tester eller nya samarbeten i syfte att driva på utvecklingen så att fler helsingborgare kan bidra till klimatomställningen?

Så här svarade stadsbyggnadsförvaltningen:

Anmälaren av krångelärendet ser att det är för krångligt att skaffa elbil när hen brukar parkera sin bil ute på gatan och då också vill kunna ladda den där. Den speciella önskan är något vi som ansvariga för allmänna ytor har svårt att hjälpa till med och som kommer att vara krångligt även i framtiden med just de förutsättningar som invånaren beskriver. Våra allmänna ytor är enligt lag till för alla och därför kan vi inte reservera en särskild yta för ett särskilt fordon. Vill man ha en egen plats hyr man den lättast av sin fastighetsägare eller i någon parkeringsanläggning i närheten.

Staden arbetar istället för att kunna erbjuda publik laddning och upplåter idag ytor till Öresundskraft och deras dotterbolag som satt upp publika laddare vid våra mest besökta parkeringar. Här kan alla med elbil tanka el. Platserna upplåts under begränsad tid för att så många som möjligt ska kunna ta del av tankstället. Tillsammans med Helsingborgshem, ett annat kommunalt bolag, har Öresundskraft uppfört laddoaser där boende har möjligheter att hyra parkering med laddning. Öresundskraft samarbetar också med privata fastighetsbolag och kan erbjuda liknade lösningar för andra intresserade.

Trafikenheten följer utvecklingen i samhället och än så länge utgör elbilarna en mindre del av fordonsflottan (ca 3%).

Den stora andelen nybilsförsäljning gör dock att intresset för laddning ökat under senaste tiden och nu ser vi att de stora bensinbolagen efterhand kompletterar sina stationer för laddning av elfordon. Denna utveckling stämmer väl med att det är näringslivet som säljer bränsle till fordon och att kommunen där det behövs hjälper till med att antingen upplåta mark eller visar var man kan söka stöd för att etablera infrastruktur för laddning.

#avslutad utan åtgärd
Avbryt

Lämna en kommentar

error_outline
error_outline
error_outline