Avsaknad av felmeddelande

En invånare hade ställt en fråga om trafik till staden, men inte fått svar. Efter flera påminnelser hade han fortfarande inte fått svar. Nu undrade han varför ingen svarade på hans fråga.

Vid en närmare titt på hans ärende visade det sig att hans mejl aldrig hade kommit fram till staden, inte heller påminnelserna. Invånaren hade använt sig av en e-postadress som bara kan användas för dialog i befintliga ärenden, inte för att kontakta staden i nya ärenden.

I de meddelanden som staden skickar från den aktuella e-postadressen finns information om hur man ska göra för att ta kontakt, men den informationen hade invånaren inte upptäckt. Han hade heller inte fått något felmeddelande när hans e-post inte kom fram.

Detta gjorde staden

Problemet kunde lösas i det nya ärendehanteringssystem för ärenden om stadsmiljö som staden tog i drift i början av 2024. Det nya systemet är uppbyggt på ett annat sätt och känner av när ett mejl kommer in som inte tillhör ett pågående ärende.

I det nya systemet får invånare som av misstag skickar meddelande till fel adress ett felmeddelande. Texterna som skickas som automatiska svar från systemet har ändrats så att det tydligare framgår hur invånare ska göra om man vill kontakta staden i nya ärenden.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.