Hyra parkeringsplats av staden

En före detta invånare kontaktade krångelombudsmannen. Han hade sedan många år köat för att kunna hyra en parkeringsplats på någon av stadens parkeringar. Nu hade han fått erbjudande om en parkeringsplats, men eftersom han flyttat ifrån Helsingborg ville han i stället lämna köerna.

Invånaren ville också radera sitt konto och sina personuppgifter från stadens register. ”Jag vill inte att mina personuppgifter och kontaktuppgifter ska ligga och skvalpa där de inte behöver finnas”.

Men nu blev det krångel. När han loggade in i stadens parkeringssystem såg han inte alla de parkeringar som han köade för.

Platsen han var erbjuden verkade inte finnas i systemet. Invånaren försökte leta efter en möjlighet att avsluta sitt konto, men ingenstans i systemet eller på stadens webbsidor fanns det möjlighet att avsluta kontot. ”Det känns olustigt att det inte finns någon transparens – att jag uppenbart finns i register som jag inte kommer åt.”

Krångelombudsmannen uppmanade stadbyggnadsförvaltningen att förtydliga kommunikationen i samband med erbjudande om plats, komplettera med information om hur systemet fungerar, avtalsinformation och hur man gör för att avsluta sitt konto i systemet som hanterar parkeringstillstånden.

Detta gjorde staden:

Efter det anmälda krånglet har stadsbyggnadsförvaltningen tagit tillvara på invånarens upplevda krångel för att göra informationen mer lättillgänglig.

  • Informationstexten kring vad som händer om man inte bekräftar erbjuden plats har förtydligats.
  • FAQ på stadens webbplats har uppdaterats med efterfrågad information.
  • Stadens webbplats har även uppdaterats med avtalsvillkor.
  • Även tillståndssystemet har kompletterats med en flik med avtalsvillkor.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.