Mat på vårdboende

En anhörig rapporterade upprepade kvalitetsbrister i mathanteringen på ett vårdboende. Hen hade under en längre period uppmärksammat en försämring av både kvaliteten på maten och hur den hanterades på vårdboendet. När fel uppstod, saknades en fungerande rutin för att erbjuda en fullgod ersättningsmåltid. Trots flera inskickade klagomål upplevdes svaren från verksamheten som bristfälliga. Invånaren uppfattade det som om ingen riktigt lyssnade eller tog ansvar.

När krångelombudsmannen kontaktade ansvariga visade det sig att införandet av ett nytt måltidskoncept med kyld mat, ”Cook and chill”, hade medfört vissa praktiska utmaningar för personalen. Genom tvärfunktionellt samarbete mellan vårdboendet, förvaltningens kostfunktion och krångelombudsmannen omsattes utmaningar i förbättringar. Handlingsplaner med konkreta åtgärder och kontinuerlig uppföljning skapade resultat.

Åtgärder genomfördes under hösten -24 och invånaren upplevde snabbt tydliga förbättringar.

Genomförda insatser:

  • Flera dialoger med invånaren för att förstå problembilden.
  • Dialog och möten med vårdboendets enhetschefer och förvaltningens kostansvariga med syfte att kartlägga problembilden och identifiera möjliga åtgärder.
  • Framtagande av handlingsplan i samverkan med berörda aktörer.
  • Återkommande uppföljning och avstämning med invånaren och ansvariga.

Lärdomar, framgångsfaktorer och effekt

  • Genom att vara lyhörda för invånarens synpunkter och visa att deras röst spelar roll, kan vi gemensamt använda synpunkterna som en drivkraft för förändring, förbättring och lärande.
  • Tvärfunktionellt samarbete mellan vårdboendet, förvaltningens kostfunktion och stödfunktioner var viktigt för att omsätta utmaningar i förbättringar. Handlingsplaner med konkreta åtgärder och uppföljning skapar resultat.
  • Då måltider påverkar alla boende på vårdboendet blev resultatet brett och snabbt, inte bara för dem som påtalade bristerna.
  • Erfarenheten visar vikten av att utvärdera nya arbetssätt innan de införs brett, ett nytt måltidskoncept kräver stöd, uppföljning och lyhördhet. Insikter från testperioden tas med för att säkra kvalitet och genomförande framöver.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.