Bostadssamordnare
Bostadsavdelningen på fastighetsförvaltningen söker dig som vill vara med och forma en ny spännande tjänst. Vill du vara med och göra skillnad?
Om arbetsplatsen
Fastighetsförvaltningens uppdrag är att förse stadens verksamheter med ändamålsenliga bostäder och lokaler. Totalt omfattar beståndet 270 objekt med en yta om 720 000 kvm samt 650 bostäder med en yta om 22 500 kvm.
Förvaltningen har 70 anställda fördelat på 4 avdelningar, bostadsavdelningen, fastighetsavdelningen, projektavdelningen och administrativa avdelningen.
Bostadsavdelningen är en av två huvudprocesser. Vi förvaltar juridiskt, ekonomiskt och tekniskt av staden ägda bostadsrätter, egna fastigheter med hyresrätter och inhyrda hyresrätter. Vi försörjer stadens förvaltningar med bostäder för det bostadssociala arbetet, nyanlända och liknande verksamheter. Bostadsavdelningen består i dagsläget av tio engagerade medarbetare.
Vi sitter på Drottninggatan men kommer att flytta till aktivitetsbaserat kontor på Järnvägsgatan under kvartal 1 2025.
Vår lojala och engagerade kollega väljer att gå i pension, därför söker vi dig.
Arbetsuppgifter
Vad du kan förvänta dig!
Du ansvarar för att följa upp och vid behov revidera befintliga, alternativt tillskapa nya rutiner och processer kopplade till avdelningens uppdrag.
I rollen ingår att ta fram och administrera samarbetsdokument inom och utanför organisationen, bland annat med fastighetsägare i staden. Du sammanställer statistik och nyckeltal för avdelningen samt stadens bostadssociala arbete. Du är stödfunktion och navet på avdelningen kopplat till bland annat ekonomisk uppföljning.
Du arbetar även med strategiska frågor genom att bistå avdelningschef kring samordningsuppdraget för stadens bostadssociala arbete.
Som bostadssamordnare ansvarar du för ekonomisk uppföljning, fakturahantering, hyresavisering, hyresadministration, upprättande av avbetalningsplaner och kommer ha ett nära samarbete med förvaltningens administrativa avdelning.
I ditt arbete ställs höga krav på service då du dagligen har kontakt med interna och externa samarbetspartners, hyresgäster och kollegor.
Du arbetar med flera parallella uppgifter samtidigt och du kommer att få nyttja din förmåga att skapa struktur och leverera på utsatt datum.
Du arbetar i ett tätt samarbete med övriga kolleger på avdelningen, ni jobbar tillsammans för att driva på utveckling och digitalisering som skapar värde för verksamheten och våra hyresgäster.
Arbetet som bostadssamordnare ställer höga krav på flexibilitet, noggrannhet och samarbetsförmåga och vi förbereder dig för uppdraget genom en välplanerad introduktion och bredvid gång.
Kvalifikationer
Vad vi förväntar oss av dig!
Vi värdesätter initiativ och du får all möjlighet att ta plats, växa och skapa din framtid hos oss. Genom samarbete och kommunikation skapar vi förutsättningar för ett gemensamt lärande.
Vi söker dig med flera års erfarenhet av en liknande roll eller arbetsuppgifter. Du ska ha en administrativ och/eller ekonomisk högskoleutbildning, alternativt relevant arbetslivserfarenhet med påbyggnadskurser. Du har goda kunskaper inom hyresjuridik och fastighetsekonomi. Du har erfarenhet av hyresadministration samt har arbetat med olika fastighetssystem och ekonomisystem.
För att lyckas i rollen bör du vara en person som är strukturerad och har ett systematiskt arbetssätt. Du är van vid att planera ditt arbete och kan driva processer framåt. Du tar ett stort eget ansvar för arbetet och att leveransen är av god kvalité. Du som söker ska vara trygg i dig själv, lugn och uppmärksam i ditt bemötande. Du är van vid att lyfta blicken och se helheten. Du har förmågan att handleda dina kollegor utifrån din profession och erbjuda support.
Då arbetet innehåller många olika uppgifter och situationer, ibland konflikter som ska lösas, behöver du vara självgående, stresstålig, ödmjuk och ansvarsfull med förmåga att ta egna beslut och agera på dem.
Arbetet innebär att du kommer samverka med många olika personer vilket kräver att du har en god samarbetsförmåga, är kommunikativ, social och trivs med att skapa och upprätthålla kontakter med våra samarbetspartners.
Det är meriterande om du har B-körkort, har erfarenhet av arbete inom förvaltning av bostäder och är bekant med fastighetssystemet Vitec.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Detta kan vi erbjuda dig!
Vi erbjuder ett stimulerande och ansvarsfullt arbete, hos oss välkomnas du in i ett positivt arbetsklimat med engagerade medarbetare och en coachande ledare. Vi arbetar aktivt för att skapa en hög trivsel och för att alla medarbetare ska ha rätt förutsättningar för sitt arbete.
Som anställd hos oss får du ta del av flertalet förmåner inom friskvård, vardagslivet, pension och försäkring.
Vi kommer att begära ett utdrag ur Polisens belastningsregister så ansök gärna det i samband med att du söker tjänsten.
Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.
Att jobba i Helsingborgs stad
Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.
Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden.
Övrig information
Sista ansökningsdag: 20241209
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1