Elevassistent till Filborna anpassad gymnasieskola
Om arbetsplatsen
Filborna anpassad gymnasieskola kännetecknas av att ha eleverna i fokus. För oss är målet att varje elev har någon form av sysselsättning eller arbete när de går ut sin fyra-åriga utbildning. Vi arbetar för att anpassa undervisningen för varje elev och vill att eleverna är delaktiga i sitt lärande. För oss är det viktigt att både elever och personal trivs och tycker det är roligt att komma till sin skola och arbetsplats. Våra verksamhetsmål handlar om kommunikation, friskvård och hälsa och elevdemokrati och det är något som genomsyrar vårt arbete på olika sätt. Vårt uppdrag är att se till att våra elever lyckas med sin utbildning utifrån sina förutsättningar.
Arbetsuppgifter
Som elevassistent på Filbornaskolans anpassade gymnasieskola innebär uppdraget att du är närvarande, deltar i undervisningen, är aktiv och följer elever under deras skoldag. Det gäller undervisning såväl som sociala sammanhang. Fokus är att du arbetar utifrån varje elevs förusättningar och behov. Alla elever har en intellektuell funktionsnedsättning - IF och befinner sig på olika utvecklingsnivåer. Du genomför och arbetar i ett arbetslag tillsammans med speciallärare/pedagoger, lärare och assistenter. Då vi har en mångsidig och föränderlig verksamhet där uppdraget är varierande, behöver du vara flexibel, lyhörd och bra på att samarbeta med andra. Du behöver vara kommunikativ, ha initiativförmåga, fokusera på elevernas utveckling och vara ett gott föredöme för eleverna.
Kvalifikationer
Du har assistentutbildning och/eller avslutad gymnasieutbildning inom adekvat inriktning, exempelvis barn- och fritidsprogrammet eller vård- och omsorgsprogrammet. Vi ser helst att du har erfarenhet av arbete med ungdomar med IF och att du har ett stort intresse av människor och god förmåga att skapa relationer. För att lyckas med uppdraget behöver du vara flexibel, tålmodig, ta egna initiativ, se lösningar, hjälpa till med omsorgsbehov som toalettbesök och ombyte och vara lyhörd för elevernas individuella behov. Du behöver ha goda kunskaper i svenska språket för att kunna kommunicera med eleverna på bästa sätt. Du har kunskap om AKK och kan använda dig av TAKK. I vår verksamhet förväntas du delta aktivt tillsammans med eleverna och används i verksamheten där du behövs som mest. Det innebär att du kan placeras på såväl individuella programmet som på nationella programmen.
Uppdraget innebär arbete med utåtagerande elever där du använder dig av ett lågaffektivt bemötande och kan vara fysiskt ansträngande.
Övrig information
Sista ansökningsdag: 2025-06-27
Anställningsform: Uppehållstjänst, Tidsbegränsad
Omfattning: 50-78%
Tillträdesdatum: 2025-08-11
Varaktighet: Till 2025-12-19 med möjlighet till förlängning
Antal tjänster: 2-3 tjänster 78% och 1 tjänst 50%