Enhetschef för gemensamma resurser
Känner du stort engagemang för den del av vård och omsorg som handlar om lagstiftning och kontroll? Då är du välkommen att söka denna tjänst!
Om arbetsplatsen
Vi på vård- och omsorgsförvaltningen söker ny enhetschef till vår enhet för gemensamma resurser inom myndighetsavdelningen. Inom avdelningen arbetar du tillsammans med enheter för SoL, LSS och förebyggande verksamheter. Här arbetar även socialrättsjurist och verksamhetsutvecklare. Enheten leds av myndighetschef. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp.
Hos oss får du möjlighet att arbeta i en grupp med drivna och engagerade kollegor med stort kvalitetsfokus och vilja att utveckla arbetsmetoder. Hos oss får du ett varierat och roligt arbete med spännande utmaningar tillsammans med 11 medarbetare.
Vad vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Arbetsplatsen är rökfri och hälsomedveten. Som anställd får du ett friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år.
Arbetsuppgifter
Här handläggs bostadsanpassningsärenden, felaktiga utbetalningar och föreningsbidrag. Boendeförmedling verkställer boenden enligt socialtjänstlagen (SoL) och Centralen daglig verksamhet enligt lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), i de fall kund väljer verkställighet enligt lag om valfrihetssystem (LOV). Enheten handlägger sjuklöner inom personlig assistans och arbetar även med digitala frågor.
En viktig del av uppdraget är att utveckla och leda arbetet mot välfärdsbrott och felaktiga utbetalningar. Det innebär att säkerställa rättssäkra processer, bygga upp strukturer för kontroll och uppföljning och att driva samverkan med andra myndigheter. Arbete med digitalisering prioriteras för att utveckla handläggning och metoder för att förebygga felaktigheter.
Arbetet förutsätter ett positivt förhållningssätt och god förmåga att samarbeta och samverka såväl internt som externt.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant högskoleexamen och arbetslivserfarenhet från ledande befattning. Kunskap och erfarenhet av lagstiftningar och rättspraxis inom vård- och omsorgens verksamheter är av största vikt för att hantera uppdraget.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med välfärdsbrott, kontrollfrågor eller utveckling av rutiner som stärker rättssäkerheten i myndighetsutövningen. Du har intresse för digitalisering och ser hur nya arbetssätt och system kan bidra till ökad kvalitet och effektivitet.
Dina personliga egenskaper är viktiga för oss
För att lyckas med uppdraget behöver du vara analytisk och strukturerad, med förmåga att omsätta lagstiftning och riktlinjer i praktiskt arbete. Du är modig och uthållig och kan kombinera ett lösningsfokuserat arbetssätt med ett tydligt kontrollperspektiv. Du har god förmåga att formulera dig i tal och skrift.
Att jobba i Helsingborgs stad
Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.
Vård- och omsorgsförvaltningen
På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi med människor. Riktiga människor. Människor som, precis som du, lever livet. Vi är cirka 4500 medarbetare - från undersköterskor, stödassistenter, sjuksköterskor, fysioterapeuter och arbetsterapeuter till ekonomer, utredare och biståndshandläggare som på olika sätt bidrar till att stadens äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett rikt och självständigt liv.
Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://vardochomsorg.helsingborg.se/jobba-hos-oss/
Övrig information
Var vänlig och ange löneanspråk och tillträdesdatum i din ansökan. Löpande urval sker.
Sista ansökningsdag: 2025 10 12