Enhetschefer till HSL-organisation

Är du en trygg och engagerad ledare? Som enhetschef i vår HSL-organisation får du möjlighet att leda team som arbetar för att förbättra livskvaliteten för våra kunder. I en organisation som präglas av tillit, utveckling och samverkan får du både ansvar och inflytande – och en chans att göra verklig skillnad. Är du den vi söker?

Om arbetsplatsen

Sedan den 1 januari 2024 har vård- och omsorgsförvaltningen samlat HSL-organisationen i ett verksamhetsområde där du ingår i verksamhetschef HSL:s ledningsgrupp. Eftersom samtliga verksamhetsområden berörs av HSL-organisationen kommer du även ingå i andra ledningsgrupper där du möter kollegor inom funktionshinderområdet eller hemvårdsområden ordinärt boende. Tillsammans med dina kollegor i verksamhetsområdet för HSL har du därför ett nära samarbete med både SoL-organisationen och LSS- organisationen då vi tillsammans arbetar för att ha kundens fokus och inte bara kunden i fokus! 

Vad vi erbjuder 
Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Arbetsplatsen är rökfri och hälsomedveten. Som anställd får du ett friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år.

Arbetsuppgifter

Som enhetschef hos oss behöver du ha ett varmt hjärta och ibland is i magen. Vi arbetar utifrån ett tillitsbaserat ledarskap och tycker att det är viktigt med närvarande chefer som har engagemang i arbetet.

En av de utannonserade tjänsterna är som enhetschef för habiliteringsteamet, också kallat HAB-teamet. Här leder du sjuksköterskor, undersköterskor, arbetsterapeuter och fysioterapeuter. HAB-teamet riktar sig till personer med ett stödbehov som bor i en LSS-bostad eller på ett socialpsykiatriboende. 

Den andra tjänsten som är aktuell är inom ett av stadens hemsjukvårdsområden och här leder du sjuksköterskor, undersköterskor, arbetsterapeuter och fysioterapeuter.

I din roll som chef kommer du ibland att behöva fatta snabba och välgrundade beslut men du kommer även att arbeta proaktivt mot långsiktiga mål. Det är viktigt att ständigt föra en dialog kring verksamhetens organisation, arbetssätt, metoder med mera.

I ditt uppdrag har du ekonomi-, personal, kvalitet och arbetsmiljöansvar. Du leder med fokus på tillit och uppmuntrar till delaktighet och engagemang i ert gemensamma uppdrag. Du har även ansvar för att bidra till en god samverkan och ett gott samarbete med andra aktörer internt och externt.

En stor del av ditt arbete handlar om att möta dina medarbetare med värme och engagemang. Din närvaro och trygghet i din roll som ledare bidrar till arbetsglädje och ett gott arbetsklimat.

Kvalifikationer

Du ska ha en lämplig högskoleexamen och vi vill gärna att du har arbetslivserfarenhet från ledande befattning, helst inom vård och omsorg. 

Din ledarstil präglas av ett tillitsbaserat ledarskap, du har en god kommunikativ förmåga, hög medvetenhet om betydelsen av delaktighet och du leder mot resultat utifrån uppdraget. 

Vi ser det som meriterande om du har en bakgrund som sjuksköterska, fysioterapeut eller arbetsterapeut och har god kännedom om lagstiftningarna LSS eller SoL.

Dina personliga egenskaper är viktiga för oss
Du är bra på att skapa och bibehålla goda relationer inom och utanför förvaltningen samt har mod, kreativitet och handlingskraft att genomföra vad som krävs för att leda verksamheten i rätt riktning. Du har förmågan att genomföra nödvändiga förbättringsåtgärder utifrån kund- och medarbetarperspektiv och ditt tydliga ledarskap möjliggör för att strukturera och planera arbetet i din verksamhet.

Att jobba i Helsingborgs stad

Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.

Vård- och omsorgsförvaltningen
På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi med människor. Riktiga människor. Människor som, precis som du, lever livet. Vi är cirka 4500 medarbetare - från undersköterskor, stödassistenter, sjuksköterskor, fysioterapeuter och arbetsterapeuter till ekonomer, utredare och biståndshandläggare som på olika sätt bidrar till att stadens äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett rikt och självständigt liv.

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://vardochomsorg.helsingborg.se/jobba-hos-oss/ 

Övrig information

Månadslönen för tjänsten är omkring 48 000 – 53 000 kronor. Vi tillämpar individuell lönesättning och erbjuden månadslön baseras på bland annat utbildning, erfarenhet och kompetens. 

Sista ansökningsdag: 2025 08 10

Första intervjuerna planeras med start från vecka 34.

Helsingborgs stad arbetar mot diskriminering och för främjande av alla människors lika rättigheter och möjligheter. Sökande oavsett bakgrund är välkomna att söka till Helsingborgs stad. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Innan en anställning på vård- och omsorgsförvaltningen begär vi att du visar upp ett giltigt utdrag i oöppnat kuvert från polisens belastningsregister. Du kan redan nu beställa ett belastningsregister för att påskynda rekryteringsprocessen: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Innan anställning kommer vi göra en kontroll av medborgarskap. Du kommer behöva uppvisa pass, nationellt ID-kort eller personbevis. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du även styrka ett giltigt arbetstillstånd eller att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd enligt Utlänningsförordningen 6 kap. §13a. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Information

Sista ansökningsdag

2025-08-10 (27 dagar)

Omfattning

Heltid

Publicerad

2025-07-14

Omfattning

Heltid

Publicerad

2025-07-14

Ort

Helsingborg, Skåne län

Förvaltning

Vård- och omsorgsförvaltningen

Referens

6358

Kontakt

Maria Andersson

Verksamhetschef

042-10 21 27 Maria.Andersson3@helsingborg.se
Ansök

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.