Entreprenadupphandlare
Är du en vass entreprenadupphandlare? Vi söker nu en kollega till Camilla som vill vara med och utveckla kategorin. Vill du vara med och göra skillnad? Välkommen med din ansökan redan idag!
Om arbetsplatsen
Helsingborgs stad som arbetsgivare har cirka 10 000 medarbetare och 470 chefer. Stadsledningsförvaltningen är en av nio förvaltningar och leds av vår biträdande stadsdirektör. För att kunna utföra vårt uppdrag är vi organiserade i sju olika avdelningar. Vår förvaltning har ett viktigt och spännande uppdrag där vi finns till för andra - för kollegor, andra förvaltningar, helsingborgaren och företagen , för att nämna några. Stadsledningsförvaltningen ska - leda, utveckla och samordna kommunens verksamhet inom övergripande och gemensamma områden, - erbjuda tjänster och produkter som efterfrågas av kommunstyrelsen, förvaltningar och bolag, inklusive gemensamma funktioner som riktar sig direkt till helsingborgarna, - i samverkan med externa parter skapa förutsättningar för en positiv utveckling av Helsingborg.
Inköpsenheten tillhör avdelningen för ekonomi och styrning vårt uppdrag är att leda, stödja och utveckla ekonomi-, inköps- och styrningsprocesser för en hållbar ekonomisk utveckling. Vi utvecklar och förvaltar stadens ekonomisystem, inköpssystem och beslutsstöd. Koncernövergripande frågor inom ekonomi, finans, och bolag samt att förse koncernen med kapital på kort och lång sikt är andra uppgifter som ingår i avdelningens uppdrag.
Avdelningen består av 50 medarbetare som är organiserade i fyra enheter; ekonomi, finans och bolag, verksamhetsstyrning och inköp. Vårt fysiska kontor finns på Drottninggatan 14 i centrala Helsingborg.
Helsingborgs stad köper varor och tjänster för 3,5 miljarder kronor varje år. Ett effektivt, affärsmässigt och strategiskt upphandlingsarbete är därför ett viktigt verktyg för att uppfylla stadens mål. Som upphandlare i Helsingborgs stad drivs du av att göra en god affär där verksamheten får kvalitet till rätt pris samtidigt som du ser till att affären bidrar till en social och ekologisk hållbar utveckling.
Vi söker nu en engagerad upphandlare inom kategorin entreprenader och tekniska konsulttjänster. Vi driver hela upphandlingsprocessen från utformning av underlag till förvaltande av avtal. Utveckling och förbättring av arbetssätt är en integrerad del av vårt arbete. Vi arbetar också aktivt med att motverka fusk och välfärdsbrott i stadens alla inköp.
Merparten av upphandlingarna är förenade med tjänster och entreprenader för alla typer av ram-, drifts- och underhållsavtal. (Upphandling av bygg- och anläggningsentreprenader utförs av fastighetsförvaltningen samt stadsbyggnadsförvaltningen och ingår inte i tjänsten.)
Vad vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Inköpsenheten är indelad i två team med individer som uppskattar varandras olikheter, arbetar tillsammans för gemensam utveckling, är ansvarstagande, stöttar varandra, gillar att utmanas i vårt arbete och har nära till skratt. Vi trivs med att arbeta tillsammans.
Arbetsplatsen är rökfri och hälsomedveten. Som anställd får du ett friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år.
Arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara:
- Genomföra upphandlingar enligt LOU, främst entreprenader och tekniska konsulter men även andra upphandlingar.
- Processleda, ansvara för planering och genomförande av upphandlingar med skiftande komplexitet.
- Förberedelse och analys av avtalsområden.
- Hantering, övervakning och uppföljning av avtalsområden.
- Utveckling och samordning av kategorin tillsammans med kollegor.
Kvalifikationer
Vi söker en upphandlare med följande kvalifikationer:
- Utbildning på högskolenivå, YH-utbildning eller motsvarande.
- Meriterande med erfarenhet inom inköps- eller upphandlingsfrågor inom entreprenad och tekniska konsulter.
- Goda kunskaper i LOU liksom i Allmänna bestämmelser, AB04, ABT06, ABK09 och/eller AMA AF.
- Lätt för att samarbeta och sätta dig in i omgivningens behov av stöd samtidigt som du är tydlig i din egen roll.
- Förmåga att strukturera detaljer till en helhet.
- Analytisk förmåga och förmåga att snabbt identifiera väsentligheter.
- God kommunikationsförmåga och förmåga att skapa relationer både internt och externt.
- Driven och ansvarstagande samt ett strukturerat arbetssätt.
- Beslutsamhet och förmåga att ta välavvägda risker.
- Erfarenhet av projektledning.
- Noggrannhet och förståelse för upphandlingsprocessen.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Att jobba i Helsingborgs stad
Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.
Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://helsingborg.se/arbete/sa-ar-det-att-jobba-i-staden/
Övrig information
Sista ansökningsdag: 2025-04-03
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Tillträdesdatum: Snarast eller enligt överenskommelse.
Antal tjänster: 1
Vi tillämpar löpande urval och intervjuer kan komma att ske innan sista ansökningsdag.