Inköpscontroller till vård- och omsorgsförvaltningen
Är du en erfaren inköpscontroller och vill hjälpa oss att bli bästa förvaltningen på inköp inom Helsingborg stad? Har du dessutom intresse för upphandling och e-handel så har vi en tjänst inom vård- och omsorgsförvaltningen som väntar på dig.
Om arbetsplatsen
Enheten för ekonomi och styrning befinner sig på vackra Maria Park i norra Helsingborg. Vi är idag 15 medarbetare inom ekonomi som arbetar med avgifter, fakturahantering, redovisning, uppföljning, analyser, budget, inköp samt verksamhetsstyrning. Sedan februari har vi en inköpscontroller på plats och nu utökar vi med ännu en tjänst. Du kommer att samarbeta med befintlig inköpscontroller och även med förvaltningens Lov-samordnare. Dessa tre tjänster kommer att utgöra gruppen ”Inköp” inom ekonomi och styrning.
Vad vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Arbetsplatsen är rökfri och hälsomedveten. Som anställd får du ett friskvårdsbidrag på 3 000 SEK per år.
Arbetsuppgifter
I inköpscontrollers roll ingår uppdraget att samordna förvaltningens upphandlingar avseende ramavtal, internt och gentemot stadens upphandlingsenhet samt säkerställer att förvaltningens behov och krav beaktas i stadens upphandlingar. Arbetet är både strategiskt och operativt. I arbetet ingår också att på en övergripande nivå stödja verksamheten i vår egen förvaltning med arbetet kring upphandlingar. Både vid uppstart och genom uppföljning av leverantörsavtal samt utföra stickprov under avtalstiden. Du har övergripande koll på förvaltningens ramavtal och initiera att dessa förlängs eller handlas upp igen när avtalstiden är slut. Du ansvarar även för att befintliga avtal index- uppräknas enligt gällande kontraktsvillkor. Du kommer vara förvaltningens expert på direktupphandling. Detta innebär att du agerar bollplank och stödjer organisationen i dessa frågor samt upprättar och säkerställer att rutiner kring direktupphandlingar följs. Vara kunnig på stadens system kopplat till upphandling. I uppdraget ingår även att uppdatera förvaltningens interna system och den information som förmedlas ut till externa aktörer.
Till våren kommer ett e-handelssystem att rullas ut på samtliga enheter inom förvaltningen. Du kommer att ha en kontinuerlig dialog med beställande enheter och vara supportenade under tiden för implementering i förvaltningen. Tillsammans med befintlig inköpscontroller har ni ett helhetsgrepp kring förvaltningens inköpsprocess och säkerställer att förvaltningen har bra och väl dokumenterade inköpsrutiner.
Kvalifikationer
Du har en högskoleexamen med inriktning på ekonomi, logistik, inköp eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. Du har flerårig arbetslivserfarenhet av liknande arbetsuppgifter, har god erfarenhet av inköp och dess processer samt teknisk kompetens av något redovisningssystem gärna Unit4.
Meriterande om du har kunskap om lagen om offentlig upphandling (LOU) och lagen om valfrihetssystem (LOV).
Dina personliga egenskaper är viktiga för oss
Som person är du serviceinriktad, konsultativ och har ett nyfiket förhållningssätt. Du håller dig uppdaterad inom området och gillar att lösa problem. För att lyckas i rollen är det viktigt att vara strukturerad och självgående. Vidare är det viktigt att vara drivande och att kunna se helheten och ha ett strategiskt tänkande men samtidigt kunna dyka ner i detaljer vid behov. Viktigt att du gillar breda kontaktytor och att ta kontakt och supportera medarbetare inom förvaltningen med kunskap och i viss mån utbildning.
Att jobba i Helsingborgs stad
Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.
Vård- och omsorgsförvaltningen
På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi med människor. Riktiga människor. Människor som, precis som du, lever livet. Vi är cirka 4500 medarbetare - från undersköterskor, stödassistenter, sjuksköterskor, fysioterapeuter och arbetsterapeuter till ekonomer, utredare och biståndshandläggare som på olika sätt bidrar till att stadens äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett rikt och självständigt liv.
Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://vardochomsorg.helsingborg.se/jobba-hos-oss/
Övrig information
För att vara rädda om varandras tid och förväntningar önskar vi att du anger löneanspråk och möjligt tillträdesdatum i din ansökan. Löpande urval sker.
Sista ansökningsdag: 2025-12-05