Rekryteringsassistent till volymrekrytering

Är du en strukturerad och utåtriktad lagspelare med intresse för rekrytering? Trivs du i en roll där tempot är högt och samarbetet är i fokus? Då kan du vara den vi söker!

Om arbetsplatsen

Enheten Schema och Bemanning är en del av HR-avdelningen, och du kommer ingå i ett team som arbetar med vikarieförsörjning till våra verksamheter inom äldreomsorg och funktionsstöd. Teamet består av engagerande kollegor med olika roller och kompetenser som tillsammans ansvarar för hela processen - från ansökan till att rätt vikarie är på plats.

Varje vår genomför vi en omfattande volymrekrytering där vi hanterar cirka 2700 ansökningar, genomför 1800 telefonintervjuer, träffar 900 kandidater på digitala gruppintervjuer och anställer ungefär 700 tim- och sommarvikarier. 

Leveransen av sommarvikarier är en viktig del i förvaltningens planering - det möjliggör välförtjänt semester för våra ordinarie medarbetare och säkerställer att de vi finns till för får den vård och omsorg de behöver.

Vad vi erbjuder
Hos oss får du trygghet i att tillhöra ett engagerat team som lägger stor vikt vid en god introduktion och ett gott samarbete med varandra. Vi erbjuder dig ett ansvarsfullt, händelserikt och stimulerande arbete med möjlighet till egen utveckling. Som anställd får du ett friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år.

Arbetsuppgifter

Som rekryteringsassistent är du ett viktigt stöd till våra tre rekryterare som har i uppdrag att leverera tim- och sommarvikarier året om till våra verksamheter.

Du kommer i huvudsak att utföra urval av inkomna ansökningar, hålla telefonintervjuer och digitala gruppintervjuer samt ha löpande kontakt med kandidater via mejl och telefon. Du kommer vara en viktig kontakt för våra kandidater och i arbetet bidrar du aktivt till en positiv kandidatupplevelse. 

Kvalifikationer

Vi söker dig med en kandidatexamen inom Personal- och arbetslivsfrågor/Human Resources, Service management eller annan relevant utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi tror att det här uppdraget passar särskilt bra för dig som är nyutexaminerad. 

Det är meriterande om du har erfarenhet av rekrytering, samt om du har tidigare erfarenhet av serviceyrken där kundupplevelsen och kommunikation varit centrala delar av arbetet.

Dina personliga egenskaper är viktiga för oss
I tjänsten kommer du att möta många olika typer av människor, vilket ställer höga krav på din kommunikativa förmåga och ditt bemötande. Det är därför viktigt att du är tydlig i din kommunikation både i tal och skrift samt har lätt för att anpassa ditt bemötande och kommunikation utifrån mottagaren – oavsett situation eller person.

Du är en lagspelare som värdesätter och bidrar till ett gott samarbete med kollegor och andra du möter i arbetet. Du trivs i en roll där service och kandidatupplevelsen står i fokus. Dessutom är du uthållig, effektiv och har förmåga att planera och strukturera ditt arbete.

Att jobba i Helsingborgs stad

Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.

Vård- och omsorgsförvaltningen
På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi med människor. Riktiga människor. Människor som, precis som du, lever livet. Vi är cirka 4500 medarbetare - från undersköterskor, stödassistenter, sjuksköterskor, fysioterapeuter och arbetsterapeuter till ekonomer, utredare och biståndshandläggare som på olika sätt bidrar till att stadens äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett rikt och självständigt liv.

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://vardochomsorg.helsingborg.se/jobba-hos-oss/ 

Övrig information

Sista ansökningsdag: 2025-10-26

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning 

Omfattning: Heltid

Tillträdesdatum och varaktighet: Från och med 2025-12-01, till och med 2026-06-30
För oss är det viktigt att du finns tillgänglig hela den aktuella perioden. 

Antal tjänster: 2

Helsingborgs stad arbetar mot diskriminering och för främjande av alla människors lika rättigheter och möjligheter. Sökande oavsett bakgrund är välkomna att söka till Helsingborgs stad. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Innan en anställning på vård- och omsorgsförvaltningen begär vi att du visar upp ett giltigt utdrag i oöppnat kuvert från polisens belastningsregister. Du kan redan nu beställa ett belastningsregister för att påskynda rekryteringsprocessen: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Innan anställning kommer vi göra en kontroll av medborgarskap. Du kommer behöva uppvisa pass, nationellt ID-kort eller personbevis. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du även styrka ett giltigt arbetstillstånd eller att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd enligt Utlänningsförordningen 6 kap. §13a. Tjänsten tillsätts under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk för redan tillsvidareanställda medarbetare. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Information

Sista ansökningsdag

2025-10-26 (17 dagar)

Omfattning

Heltid

Publicerad

2025-10-09

Omfattning

Heltid

Publicerad

2025-10-09

Ort

Helsingborg, Skåne län

Förvaltning

Vård- och omsorgsförvaltningen

Referens

6651

Kontakt

Emma Nilsson

Rekryterare

0721-92 23 81 Emma.Nilsson7@helsingborg.se
Ansök

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.