Säkerhetsstrateg inom vård och omsorg – inriktning informationssäkerhet

Den snabba digitala utvecklingen i samhället ställer högre krav på att vi arbetar systematiskt och säkert med vår information. 

Om arbetsplatsen

På vård- och omsorgsförvaltningens administrativa avdelning arbetar vi med och ansvarar för förvaltningens dokument- och informationshantering, informationssäkerhet och dataskydd, säkerhets- och beredskapsfrågor, registrering och diarieföring av handlingar, nämndsprocesser, utredningar och annat övergripande administrativt stöd till förvaltningsledningen

Vad vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Arbetsplatsen är rökfri och hälsomedveten. Som anställd får du ett friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år. Vi tillämpar önskad sysselsättningsgrad, vilket innebär att du bestämmer hur många procent du vill arbeta. 

Arbetsuppgifter

Vård- och omsorgsförvaltningen bedriver samhällsviktig verksamhet dygnet runt under årets alla dagar. För att kunna utföra detta arbete behöver vi ha en trygg och säker hantering av vår information och våra handlingar. Du kommer att vara en nyckelperson i förvaltningens arbete med informationssäkerhet, dataskydd och informationshantering i vid bemärkelse. Du kommer även tillsammans med en kollega att ansvara för förvaltningens register för personuppgiftsbehandlingar samt incidentrapportering. Du kommer också att delta i förvaltningens övergripande kris- och säkerhetsarbete.

Som informationssäkerhetsstrateg kommer du att spela en viktig roll i att stärka vår informationssäkerhet. Du blir ett operativt och strategiskt stöd inom områden som informationsklassning och riskanalyser, du kommar att hantera uppkomna informationssäkerhetsincidenter och kontinuitetshantering samt upphandlingskrav kopplade till informationssäkerhet och dataskydd och GDPR. Du kommer att utveckla och införa styrande dokument, utbilda och stötta verksamheten i frågor som rör informationssäkerhet samt etablera ett systematiskt arbetssätt enligt gällande regelverk och riktlinjer – bland annat det nya NIS 2-direktivet.

Det här är en roll för dig som vill vara med och skapa trygghet och struktur i en organisation där informationssäkerhet är en viktig framtidsfråga. 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har en relevant högskoleexamen med inriktning mot informationssäkerhet eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du behöver ha god kompetens och erfarenhet av regelverk inom offentlighet och sekretess, informationssäkerhet och dataskydd. Praktisk erfarenhet av att utveckla en organisations informationssäkerhetsarbete i enlighet med vedertagna standarder och ramverk, som exempelvis ISO/IEC 27000-serien är meriterande. Det är även meriterande om du har andra certifieringar inom området. Det är viktigt att ha ett intresse av området och en vilja att kunna driva dessa frågor i våra olika verksamheter. Även erfarenhet från tidigare motsvarande arbete i en politiskt styrd organisation är meriterande. 

Du kommer även ingå i arbetsgrupper som arbetar med civil beredskap och andra trygghets- och säkerhetsfrågor samt digitalisering. Du behöver ofta hantera flera arbetsuppgifter parallellt och tycker det är stimulerande att arbeta många olika sorters uppdrag. 

Dina personliga egenskaper är viktiga för oss
I rollen behöver du vara självgående, strukturerad och ha en god analytisk förmåga. Du trivs med att arbeta både självständigt och team. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och ha lätt för att kommunicera och samarbeta med andra Arbetet kräver också att du är lösningsinriktad har en förmåga att skapa förståelse, helhetssyn och delaktighet för informationssäkerhetsfrågorna i förvaltningen.

Att jobba i Helsingborgs stad

Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.

Vård- och omsorgsförvaltningen
På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi med människor. Riktiga människor. Människor som, precis som du, lever livet. Vi är cirka 4500 medarbetare - från undersköterskor, stödassistenter, sjuksköterskor, fysioterapeuter och arbetsterapeuter till ekonomer, utredare och biståndshandläggare som på olika sätt bidrar till att stadens äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett rikt och självständigt liv.

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://vardochomsorg.helsingborg.se/jobba-hos-oss/ 

Övrig information

För att vara rädda om varandras tid och förväntningar önskar vi att du anger löneanspråk och tillträdesdatum i din ansökan.

Sista ansökningsdag: 2025 06 22

Helsingborgs stad arbetar mot diskriminering och för främjande av alla människors lika rättigheter och möjligheter. Sökande oavsett bakgrund är välkomna att söka till Helsingborgs stad. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Innan en anställning på vård- och omsorgsförvaltningen begär vi att du visar upp ett giltigt utdrag i oöppnat kuvert från polisens belastningsregister. Du kan redan nu beställa ett belastningsregister för att påskynda rekryteringsprocessen: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Innan anställning kommer vi göra en kontroll av medborgarskap. Du kommer behöva uppvisa pass, nationellt ID-kort eller personbevis. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du även styrka ett giltigt arbetstillstånd eller att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd enligt Utlänningsförordningen 6 kap. §13a. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Information

Sista ansökningsdag

2025-06-22 (16 dagar)

Omfattning

Heltid

Publicerad

2025-06-04

Omfattning

Heltid

Publicerad

2025-06-04

Ort

Helsingborg, Skåne län

Förvaltning

Vård- och omsorgsförvaltningen

Referens

6336

Kontakt

Katarina Lückander

Administrativ chef

042 - 10 63 69
Ansök

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.