Sekretariatschef Familjen Helsingborg
Vill du vara med och bidra till en mångsidig och sammanhängande stadsbygd som präglas av innovation, samarbete och livskvalitet?
Om arbetsplatsen
Familjen Helsingborg är en samarbetskommitté som består av 11 kommuner i nordvästra Skåne. Vi skapar mervärden genom att arbeta tillsammans. Visionen är att Familjen Helsingborg är en mångsidig och sammanhängande stadsbygd som präglas av innovation, samarbete och livskvalitet. Vi är: Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Landskrona, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Örkelljunga.
Samarbetet leds av en styrelse med två representanter för varje medlemskommun, kommunstyrelseordförande och oppositionsledare. Kommundirektörerna inom Familjen Helsingborg är beredningsgrupp inför styrelsens sammanträden.
Syftet med vårt arbete är att driva gemensamma frågor som gynnar regionen. Samarbetet bygger på att alla vinner -om inte vid varje tillfälle, så åtminstone över tid, vilket förutsätter uthållighet och helhetssyn. Vår verksamhetsidé är i Familjen Helsingborg utvecklar vi genom att testa, förädla och förnya. Tillsammans blir vi smartare och effektivare. Det ger resultat och genomslag lokalt, regionalt och nationellt. Känslan skapar Familjen Helsingborg.
Inom Familjen Helsingborg samarbetar vi inom ett 40-tal olika områden som man kan läsa mer om i vår utvecklingsplan 2024-2027 på hemsidan. Samarbetet bedrivs i nätverk med representanter från kommunerna.
Sekretariatet Familjen Helsingborg ansvarar för intern service genom att koordinera, administrera och ha en aktiv roll i styrelsens, kommundirektörsgruppens, nätverkens samt de olika samverkansprojektens arbete. Familjen Helsingborgs sekretariatet är organisatoriskt en del av stadsledningsförvaltningen i Helsingborgs stad och består av två medarbetare.
Arbetsuppgifter
- Vara en katalysator i syfte att bidra till att identifiera och medverka i arbetet med gemensamma utvecklingsfrågor.
- Bidra till regional utveckling så att regionen familjen Helsingborg lyckas.
- Ta en aktiv roll i samarbetet med kommundirektörerna.
- Vara samtalspart i relation till politisk ledning och kommunledning i det regionala utvecklingsarbetet.
- Kontaktperson/länk i samarbetsfrågor mellan medlemskommunerna.
- Samordnar information och kontakter med ca 40 kunskapsnätverk (med representanter från samtliga kommuner).
- Ansvarar för samtliga processer kring Familjen Helsingborgs utvecklingsplan och andra viktiga styrdokument.
- Representerar Familjen Helsingborg i "hörnsamarbetet" gentemot de övriga tre hörnen i Skåne, Skånes kommuner samt Region Skåne.
- Vara samordnare, koordinator i relation till upprättade utvecklingsplaner inom Familjen Helsingborg.
- Ansvarar för ärendehantering till styrelsen, presidiet och kommundirektörsgruppen. I detta ingår förberedelse, upprätta underlag, förslag till dagordning, sända ut kallelser, skriva protokoll, expediera och hantera ärenden efter beslut.
- Chef för övrig personal inom sekretariatet.
Kvalifikationer
Du har en gedigen erfarenhet av kommunal och/eller regional verksamhet och är van att verka i miljöer som präglas av såväl komplexitet som arbete med strategiska utvecklingsfrågor. Du har en relevant högskoleutbildning och goda kunskaper i svenska och engelska. Du har i dina tidigare roller visat att du framgångsrikt kan facilitera komplexa frågor och driva projekt framåt även om viljorna och åsikterna under resan varit många och inte alltid pekat i samma riktning.
Du är en kommunikativ ledare med modet att driva frågor framåt utan formella mandat och som kan navigera väl i gränslandet mellan politik och tjänstemannaorganisationer. Som sekretariatschef blir du en viktig kraft i en ständigt pågående utveckling där förmågan att skapa både goda relationer, förtroende och legitimitet blir avgörande framgångsfaktorer . Du kan på ett naturligt sätt växla mellan operativa frågor och frågor med strategisk inriktning. Din sociala- och kommunikativa förmåga, ditt prestigelösa och pragmatiska förhållningsätt samt din förmåga att se helheter i ett helikopterperspektiv kommer att vara avgörande för din framgång i rollen.
Erbjudande
Du vill något. Det vill vi med! Hos oss går vi från vilja till handling så här har du alla förutsättningar att påverka och få saker gjorda. Vi lyssnar, hjälps åt och jobbar för att dra åt samma håll. Här finns möjligheterna för dig som vill skapa, bygga, förändra, uppleva och utvecklas.
Övrig information
I denna rekrytering samarbetar vi med Christian Nyhlén, Mercuri Urval, och du är välkommen att ta en första konfidentiell kontakt med honom på tel. 0733-66 75 76. Formell ansökan till tjänsten registrerar du senast den 3:e november 2025 genom att klicka på Ansök.
Sista ansökningsdag: 2025-11-03
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1