Systemförvaltare

Är du nytänkande, kreativ och innovativ? Är du en som får saker att hända? Är du intresserad av att tillvarata digitaliseringens möjligheter? 

Om arbetsplatsen

På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi med människor. Riktiga människor. Människor som, precis som du, lever livet. Vi är cirka 4500 medarbetare - från undersköterskor, stödassistenter, sjuksköterskor, fysioterapeuter och arbetsterapeuter till ekonomer, utredare och biståndshandläggare som på olika sätt bidrar till att stadens äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett rikt och självständigt liv.

Arbetsuppgifter

Som systemförvaltare inom vård- och omsorgsförvaltningen ansvarar du för att förvalta och vidareutveckla IT-system. Du arbetar med att beräkna kostnader och vinster samt att analysera hur IT- och digitala lösningar påverkar arbetsuppgifter, inklusive behov av förändringar eller borttagningar.

Ditt ansvar innefattar även att identifiera behov, göra prioriteringar och säkerställa att systemet följer relevanta lagar.

För rollen krävs att du är nytänkande, kreativ och har ett starkt intresse för att använda digitaliseringens och teknikens möjligheter. En god analytisk förmåga och ett utvecklat processtänk är avgörande, liksom förmågan att motivera ledare och medarbetare att använda förvaltningens system.

God kommunikations- och samarbetsförmåga är viktigt, då du ofta fungerar som en länk mellan förvaltningen, ledningen och organisationen.

I rollen som systemförvaltare ingår bl.a. följande arbetsuppgifter:

  • Löpande underhåll: Hantering av incidenter, övervakning av drift och operativ användning av systemet enligt driftsavtal samt genomförande av integrationskörningar enligt plan.
  • Vidareutveckling av systemet: Korrigering av fel, anpassningar och förändringar för att möta verksamhetens behov.
  • Utbildning och användarstöd: Utarbeta lathundar och ge utbildning till berörd personal.
  • Genomförande av verksamhetsbeslut: Verkställa beslut om systemets innehåll.
  • Användaradministration: Ansvara för ändringar och avregistrering av användare enligt roll- och behörighetsstrukturer.
  • Dokumentation av informationssäkerhetsincidenter: Registrera säkerhetsincidenter och delta i säkerhetsarbete.
  • Systemförvaltningsdokumentation: Säkerställa att dokumentation är uppdaterad och korrekt.
  • Proaktiv IT-stödutveckling: Arbeta för att upprätthålla och förbättra verksamhetens IT-stöd.
  • Efterlevnad av lagar och regler: Ansvara för att systemet följer aktuella lagar och förordningar.
  • Arbeta proaktivt för att upprätthålla och utveckla IT-stöd.

Vad vi erbjuder 

Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Arbetsplatsen är rökfri och hälsomedveten. Som anställd får du ett friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år.

Kvalifikationer

Till tjänsten söker vi dig som har en högskoleutbildning inom relevant område, vård och omsorg, IT eller välfärdsteknik. Alternativt en längre arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Tidigare erfarenhet som systemförvaltare och goda kunskaper om aktuella lagrum inom verksamhetsområdet är meriterande.

För tjänsten krävs att du är nytänkande, kreativ och innovativ. Ett intresse för hur man kan tillvarata digitaliseringens och teknikens möjligheter hjälper dig att bli framgångsrik i rollen. Det är viktigt att du har en god analytisk förmåga och ett väl utvecklat processtänk. För att nå framgång krävs det att du har en god kommunikativ förmåga då du kan komma att vara länken mellan förvaltningen och andra förvaltningar samt mellan ledningen och övrig organisation. Vidare bör du även god förmåga att inspirera ledare och medarbetare till att se fördelar med att använda olika digitala lösningar och system.

Tjänsten ställer krav på att du kan arbeta självständigt i olika projekt och agerar utifrån uppdrag, handlings- och projektplaner. Det kräver också att du kan se helheten och att du har en holistisk syn på verksamheten. Inom ramen för rollen behöver du kunna skriva olika dokument såsom behovsanalyser samt projektplaner.

Välkommen med din ansökan. Löpande urval sker.

Att jobba i Helsingborgs stad

Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden.

Övrig information

För att vara rädda om varandras tid och förväntningar önskar vi att du anger löneanspråk och tillträdesdatum i din ansökan.

Sista ansökningsdag: 2024 12 01

Helsingborgs stad arbetar mot diskriminering och för främjande av alla människors lika rättigheter och möjligheter. Sökande oavsett bakgrund är välkomna att söka till Helsingborgs stad. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Innan en anställning på vård- och omsorgsförvaltningen begär vi att du visar upp ett giltigt utdrag i oöppnat kuvert från polisens belastningsregister. Du kan redan nu beställa ett belastningsregister för att påskynda rekryteringsprocessen: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Innan anställning kommer vi göra en kontroll av medborgarskap. Du kommer behöva uppvisa pass, nationellt ID-kort eller personbevis. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du även styrka ett giltigt arbetstillstånd eller att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd enligt Utlänningsförordningen 6 kap. §13a. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Information

Sista ansökningsdag

2024-12-01 (13 dagar)

Omfattning

Heltid

Publicerad

2024-11-12

Ort

Helsingborg, Skåne län

Förvaltning

Vård- och omsorgsförvaltningen

Referens

5691

Kontakt

Nina Nilsson

Kvalitetschef

070-7653904
Ansök

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.